Notes de Premsa

El penjador interactiu TRYK guanya el 1r premi del Concurs de Disseny en Fusta Jordi Amat 2018 organitzat pel Gremi de la Fusta

Rècord històric de participació en l'edició 2018 del Concurs de Disseny en Fusta Jordi Amat organitzat pel Gremi de la fusta, amb un total de 33 projectes de disseny en fusta.

El Gremi de la Fusta de la Cecot ha celebrat aquest vespre l’acte de lliurament de premis corresponent a la quarta edició del Concurs de Disseny en Fusta Jordi Amat en què hi han participat una xifra rècord de 33 projectes de disseny.

La periodista Lídia Juste ha estat l’encarregada de conduir l’acte de lliurament presidit per Pere Solanellas, president del Gremi de la Fusta i que ha comptat amb Josep Ma Mur, secretari general del Gremi, Josep Armengol, vicepresident de la Cecot, Manuel Giménez, tinent d’alcalde de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic, Indústria i Ocupació de l’Ajuntament de Terrassa i Juan José Martín, responsable de l’àrea de màrqueting i publicitat de FINSA.

El jurat, format per Bernat Navarro delegat del CAATEEB a Terrassa, Xavier Broto delegat al Vallès del COAC, Santi Llucià, Josep Mª Mur, Joaquim Soler, Albert Mas i Antonio Solís representants del Gremi i presidit per Pere Solanellas, després d’examinar les obres presentades i de les deliberacions corresponents el dimarts 13 de març, van fallar a favor dels tres projectes guanyadors que han recollit avui el seu premi en un acte de lliurament a les 19 h a la seu del Gremi de la fusta.

La dotació econòmica total d’aquesta tercera edició del concurs ha estat de 3.100 € i els guanyadors d’aquesta 4a edició del Concurs de Disseny Jordi Amat han estat:

1r PREMI: Tryk, un penjador interactiu que s’adapta a les teves necessitats | Oriol Campillo, Núria Jané, Adrián Soldado i Paula Terra (Manresa – Sota pseudònim: Tryk)

Fruit d’un acord de col·laboració entre l’Ajuntament de Terrassa i el Gremi de la Fusta, aquest any el consistori municipal és el patrocinador del primer premi del Jordi Amat 2018 amb una dotació econòmica de 1.500€.

Tryk és un penjador de paret interactiu que permet generar diferents  composicions segons les necessitats de l’usuari. El producte, fabricat a partir de fusta, té una forma rectangular que conté una sèrie de botons circulars encaixats, els penjadors, que l’usuari pot distribuir en funció de les seves necessitats. Quan es prem un dels botons, aquest sobre surt del pla a través d’un mecanisme intern, podent-se utilitzar com a penjador.

La innovació proposada amb aquest producte consisteix en la introducció dels conceptes de dinamisme i adaptabilitat en l’àmbit  del disseny de mobiliari, tradicionalment format per productes amb una estructura fixa i rígida.

El disseny s’ha desenvolupat gràcies a una extensa investigació sobre nous hàbits i tendències. Centrant-se en la relació i interacció dels usuaris amb els dispositius digitals, cada vegada més presents en el nostre entorn de vida, l’objectiu principal de l’equip de disseny era transferir aquesta interacció dels dispositius tecnològics al mobiliari.

Tryk es presenta com una peça estètica i decorativa, que permet adaptar-se a una gran varietat d’espais. El fet de disposar de mòduls amb diferents dimensions i quantitats de penjadors, fa que el producte s’adapti tant a necessitats espacials com decoratives. Després de la realització de diverses maquetes de treball i prototips funcionals, l’equip ha constatat que a nivells de producció és una peça viable i senzilla de fabricar. El projecte és factible a nivells de producció i viable dins l’àmbit comercial, especialment en l’àmbit dels productes de mobiliari de disseny.

En el cas de produir el Tryk en sèrie, l’equip de disseny plantejaria la utilització de nous sistemes de fabricació com el CNC ja que permeten augmentar l’aprofitament de la matèria primera i d’aquesta manera també generar una quantitat mínima de residus. Farien ús de fustes amb certificat FSC, és a dir, materials que compleixen amb les normes essencials de la gestió forestal ambientalment respectuosa i provinent de fonts controlades.

Han recollit el guardó de mans del tinent d’alcalde de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic, Indústria i Ocupació de l’Ajuntament de Terrassa, Manuel Giménez.

2n PREMI: Eget, un nou concepte d’espai de treball individual |Oriol Campillo, Núria Jané, Adrián Soldado i Paula Terra (Sabadell – Sota pseudònim: Köllen)

El segon premi dotat amb 1.000€ ha estat patrocinat per l’empresa FINSA-Financiera Maderera.

Eget és un espai de treball individual i innovador, adaptat als nous hàbits i a l’ús de noves tecnologies que pretén crear un nou concepte d’espai de treball, diferenciant-se del mobiliari convencional a partir de la introducció dels conceptes de dinamisme i adaptabilitat en l’àmbit del disseny del mobiliari. El producte genera una interacció entre aquest i l’usuari que permet redefinir l’espai de treball individual i convertir-lo en un element personal i còmode.

Eget incorpora una sèrie de components i accessoris que permeten aprofitar al màxim l’espai disponible i crear diferents configuracions que un mateix producte. Aquest, presenta diferents espais d’emmagatzematge, de manera que es pot mantenir l’espai de treball lliure d’objectes. També incorpora un carregador per a dispositius mòbils sense fil integrat i una pissarra magnètica que permet anotar idees de forma ràpida i efímera. Totes les connexions es troben integrades en un sistema intern que queda ocult a l’interior de l’estructura del producte i que permeten a l’usuari accedir a tres endolls i quatre connexions USB. A més, incorpora un panell de feltre que permet dividir  l’espai i aïllar-lo acústicament. A partir d’un sistema d’imants el panell pot extreure’s i ocultar-se a la part inferior del taulell.

Mitjançant l’observació, l’equip de disseny constata una tendència cada vegada més habitual consistent en treballar des de casa, enlloc de fer-ho des d’un lloc de treball extern. Aquest fet afecta a la privacitat d’aquests espais de treball, estan situats en contextos que en moltes ocasions no estan originàriament pensats per a utilitzar d’aquesta manera. Per tot això, plantegen un escriptori individual per a utilitzar en l’àmbit domèstic i que té en compte els aspectes relacionats amb la privacitat i l’aïllament.

En cas de fabricació en sèrie, la fusta utilitzada tindria un certificat procedent de boscos gestionats de manera sostenible, evitant utilitzar fusta procedent de tales il·legals o fons conflictives i exigint als proveïdors la seva part de responsabilitat en aquest objectiu comú. El disseny està format per diferents materials i peces que són fàcilment separables per al seu correcte reciclatge.

Els premiats han recollit el guardó de mans de Juan José Martín, responsable de l’àrea de màrqueting i publicitat de FINSA.

3r PREMI: “Hatch, una cadira confident fabricada íntegrament amb fusta de faig” dissenyada per Alba Molist. (Tona – Sota pseudònim: Alba Molist)

El tercer premi de 600€ ha estat patrocinat per la patronal Cecot.

Hatch és una cadira confident amb un disseny proporcionat, confortable i eficient, que incorpora totes les característiques funcionals pròpies d’aquest estil de cadires, combinades amb una estètica cuidada i trencadora.

La cadira consta de tretze peces. D’aquestes, onze han estat fabricades a partir de la reducció de llistons de fusta, i dues s’han dut a terme per mitjà d’un motlle, seguint el procés de conformació. Les unions han estat realitzades a través d’encaixos i cola blanca. Per a l’acabat, s’ha utilitzat vernís a l’aigua incolor mate, per tal de donar-li un aspecte natural.

Dimensions: alçada 780mm; amplada 600mm; profunditat 505mm.

Pes aproximat: 8 kg.

Molist ha recollit el guardó de mans del vicepresident de la Cecot, Josep Armengol i del vicepresident del Gremi de la fusta, Josep Ma Mur.

El certamen té com a objectiu posar de relleu, donar projecció i reconèixer la tasca i projectes dels professionals de l’arquitectura i del disseny de tot Catalunya, així com dels professionals de la fusta. Enguany, la xifra rècord de trenta tres projectes de disseny en fusta ha estat assolida gràcies al recolzament i implicació d’un gran nombre d’entitats i col·lectius professionals que han donat difusió a les bases del Concurs entre els seus membres.

Els projectes presentats havien de ser inèdits i no podien estar en producció en el moment del concurs. El disseny havia de ser factible en temes tècnics i amb projecció comercial, assolint de manera exitosa els següents objectius: el disseny havia de ser estètic i funcional, incorporant consideracions de disseny per vetllar per una apropiada aparença física i utilitat segons el concepte treballat; el disseny havia de comportar un projecte sostenible, amb l’ús de materials i processos productius respectuosos amb el medi ambient; i finalment, el disseny havia de ser factible a l´hora de produir-lo. I el requisit imprescindible a tots els projectes és que havien d’utilitzar com a matèria primera principal la fusta, podent combinar amb altres materials.

Homenatge a Jordi Amat

La Junta del Gremi de la fusta va aprovar en ple posar el nom de Jordi Amat al certamen, en record i homenatge a qui va ser president fins 2013. El president, Pere Solanellas, recorda que “Amat va ser una persona molt implicada amb les organitzacions sectorials i també molt activa en quant a aportacions en els diferents grups de treball de la pròpia Cecot”. Amb el concurs, la Junta vol reconèixer el seu esforç i motivació per posar en marxa accions que permetessin a les empreses del sector de la fusta desenvolupar la seva activitat de la millor manera possible.

Solanellas va acceptar recollir el testimoni de la gestió encetada per Amat l’any 2013 i assolir el repte de poder analitzar i adaptar l’oferta de servei patronal al nou context econòmic, tecnològic i social en el que es troben les empreses del sector.

El Gremi de la fusta és una organització empresarial d’àmbit comarcal, vinculada a la patronal Cecot, que agrupa un centenar d’empreses del sector de la fusta bàsicament de l’àrea del Vallès.

A l’acte de lliurament dels premis Jordi Amat d’avui, s’ha donat a conèixer el nom del projecte guardonat amb l’Obra Sant Josep 2018 del Gremi de la Fusta:

Edifici plurifamiliar de fusta a Sants (Barcelona) projectat per l’arquitecte Pau Benach per a House Habitat.

Aquest any, la Junta Directiva del Gremi de la Fusta, ha atorgat aquest reconeixement a l'edifici plurifamiliar de quatre plantes amb estructura de fusta situat al carrer Melcior de Palau de Barcelona i construït per House Habitat.

Aquest edifici té la particularitat que en el projecte de construcció es va preservar la façana existent, que data de 1895 i està catalogada com a històrica per Patrimoni.

Lluny de suposar un obstacle, el disseny de l'arquitecte Pau Benach va aconseguir la seva integració al nou edifici dotant-li d'una estètica única que entronca la tradició arquitectònica de la ciutat amb la innovació que representa la construcció amb fusta i de baixa demanda energètica.

A l'edifici, que alberga quatre habitatges, es combina la utilització de tècniques per aconseguir alts resultats d'eficiència energètica amb l'ocupació de materials saludables. Així, a més de les qualitats pròpies de la fusta, l'aïllament es va reforçar amb panells de fibra de fusta i cel·lulosa reciclada insuflada. També es va instal·lar un sistema de renovació d'aire amb recuperador de calor, que estalvia energia alhora que millora la qualitat de l'aire interior que respiraran els seus habitants. Per escalfar l'aigua s'empra una font d'energia d'origen renovable com és la aerotermia. Per a l'acabat de la façana s'ha triat morter de silicat aplicat sobre panell de fibra de fusta, així com envans pluvials laterals.

House Habitat és una empresa de contrastada trajectòria especialitzada en construcció sostenible amb fusta com a material estructural amb seus a Barcelona i Girona. Entre les seves obres més reconegudes, a més de la de Sants, destaca l'edifici de cinc plantes amb estructura de fusta en el districte de Gracia, realitzat en 2015 com edifico més alt de Barcelona construït amb aquest material natural, renovable i reutilitzable; o 'Essència Mediterrània', primera construcció a peu de platja a Catalunya a rebre el certificat Passivhaus, l'estàndard més exigent del món en eficiència energètica en l'edificació.

Aquest any, la Junta Directiva del Gremi ha atorgat aquest reconeixement a l'edifici plurifamiliar de quatre plantes amb estructura de fusta situat al carrer Melcior de Palau de Barcelona que, a més, té la particularitat que en el projecte de construcció es va preservar la façana existent, que data de 1895 i està catalogada com a històrica per Patrimoni.

House Habitat recollirà el guardó de mans del president del Gremi de la fusta el proper divendres en el marc del Sopar de Germanor d’aquest col·lectiu empresarial que enguany celebra el seu centenari.