Notes de Premsa

L’enginyer informàtic Carlos Cosials Ruiz, nou president de l’Associació d’Empreses d’Informàtica i Tecnologies de la Comunicació de Catalunya

Pedro Gómez deixa la presidència de l’ASEITEC després de deu anys liderant i impulsant la promoció i el reconeixement social del sector professional de la informàtica i les tecnologies.
  • Cosials: “A l’ASEITEC defensem els interessos dels nostres professionals i empreses associades, però, també, tenim un propòsit comú i és el d’afavorir la transferència de coneixement en l’ús de les tecnologies digitals, com un element impulsor d’innovació de les empreses catalanes”.

L’enginyer informàtic Carlos Cosials Ruiz, ha pres el relleu d’en Pedro Gómez al capdavant de l’Associació d’Empreses d’Informàtica i Tecnologies de la Comunicació de Catalunya (Aseitec). Gómez, enginyer industrial i expert en digitalització d’empreses, ha estat president de l’Associació des del 2012 i, malgrat que continuarà vinculat a la Junta de l’Aseitec, considera que “calen relleus en entitats com la nostra perquè la implicació és exigent, si vols que l’associació evolucioni i vagi sempre una passa per davant. I m’agrada recordar públicament que ho fem de manera altruista, a l’hora que ho compaginem amb la nostra tasca professional, laboral i personal”, ha explicat Gómez.

Cosials, en el moment del relleu, ha tingut paraules d’agraïment per la tasca desenvolupada per Pedro Gómez al capdavant de l’Associació. “Som un sector que abasta un enorme ventall de disciplines i activitats professionals, altament especialitzades i Pedro ha estat la persona impulsora d’un directori empresarial pel nostre sector que ajuda a les empreses interessades a poder accedir a aquests serveis tant qualificats de manera fàcil mitjançant el nostre web. Gràcies per aquesta tasca d’ordenació, que és complexa, però que ajuda a comprendre la gran diversitat de serveis que desenvolupen les empreses i professionals del sector de la Informàtica i de les TIC”, va expressar el nou president.

El sector TIC és un dels més dinàmics de l’economia catalana, compta amb un dels “clústers” més importants d’Europa i disposa de desenvolupadors de programari altament competitius, tal i com projecten les dades del 14è Baròmetre del sector tecnològic a Catalunya 2022, que elabora el Cercle Tecnològic de Catalunya i que s’ha publicat recentment.

Les dades mostren com el 2021 es van assolir les 16.889 empreses. Aquesta última xifra ratifica una tendència de prosperitat que permet pronosticar un tancament del 2022 amb 17.000 companyies TIC a Catalunya. Les dades del Baròmetre confirmen que les expectatives del 2020 s’han complert i que les empreses del sector han mostrat un comportament molt millor que la immensa majoria de sectors. El 65,80% de les empreses TIC catalanes van tancar l’any 2021 igual o millor que l’any anterior i el 20,5% d’aquestes ho ha fet amb un creixement de facturació superior al 20%.

Amb un volum de facturació total de 20.903 milions d’euros l’any 2019, xifra que suposava el 8,31% del PIB de Catalunya, la tendència permet projectar que el sector es troba actualment per sobre dels 23.000 milions d’euros i que té un pes cada cop més rellevant al PIB del país, situat entre el 9,5% i el 10%. I la informació disponible del tercer trimestre de 2022 també mostra que hi ha 120.800 empleats al sector TIC a Catalunya, una dada que reflecteix de nou una tendència a l’alça un cop superat el rebot natural que va experimentar el sector després de la fase més aguda de la pandèmia. De fet, el Baròmetre conté una altra dada que reafirma les projeccions de negoci optimistes pel sector i es tracta de la intenció de noves contractacions per al proper exercici: el 55,1% de les empreses preveu que haurà d’incorporar més persones l’any 2023, de les quals un 11% creu que haurà de contractar més d’un 20% més de professionals.

“Tenint en compte el pes del nostre sector, els reptes que plantejarem des de l’Aseitec, per als propers pròxims quatre anys, passen per augmentar la visibilitat de la transcendència que el nostre sector aporta al PIB, de la mà de la incorporació de patrocinadors significatius, però, tanmateix, a augmentar els resultats de les empreses servides, gràcies als ajuts Next Generation, per l’assoliment de la Transformació Digital, com factor de creixement i, més encara, quelcom ineludible per la supervivència empresarial. Evidentment, tot això, no es podrà fer sense incrementar la dinàmica com a grup i, per això, espero augmentar la participació, mitjançant la incorporació d’activitats d’afinitat, com per exemple, la formació genèrica, en soft skills, molt necessària i demandada pel nostre sector.” conclou el nou president de l’Aseitec.

Sobre Carlos Cosials Ruiz

L’actual president de l’Aseitec és enginyer informàtic per la FIB-UPC (1989). Durant els seus primers anys d'exercici va aplicar el DMU (Digital Mockup), en el Centre Tècnic de SEAT, per al model SE359 (SEAT Altea), mitjançant l'aplicació del 3D/PLM i la VR. Després, ja a T-Systems, va fer tasques de consultoria de processos, en l'àmbit de logística, finalitzant el seu acompliment com Innovation & Portfolio Manager. Posteriorment, va fer la seva incursió en l'àmbit start-up fundant Fantastiq Transmèdia, per a aplicar la ludificació en el mòbil, per a l'àmbit turístic.

Des de 2015 lidera la unitat d'Indústria 4.0, en Integral Innovation Experts, activitat que compagina amb la docència en la UIC Barcelona, dirigint el Màster Executiu en Big Data Science i impartint Sistemes d'Informació per a l'Empresa. A més, col·labora amb Elisava (UPF), UOC, UPC, EIC, ACC1Ó i BCN Activa, en la divulgació de la IOT i el Digital Twin.

Està vinculat a la Junta Directiva de l’Aseitec des de 2016 i n’ha ostentat la vicepresidència des del 2020.

ASEITEC

L’ASEITEC, Associació d’Empreses d’Informàtica i Tecnologies de la Comunicació de Catalunya, és una organització empresarial d’àmbit català, vinculada a la patronal Cecot, que agrupa empreses d’informàtica i noves tecnologies bàsicament de l’àrea de Barcelona.