Notes de Premsa

Pol Jaen de l'Institut Josep Brugulat de Banyoles guanya el primer premi del 17è Concurs d’Aprenents de Fusteria

Soler: “hem tornat a quedar molt sorpresos del nivell dels alumnes d’aquesta edició i contents en experimentar un cert interès de la major part dels concursants per continuar en el món de la fusta, tenint en compte les edats”.

El Gremi de la fusta ha organitzat aquest matí, per dissetè any consecutiu, el Concurs d’Aprenents de Fusteria amb la participació de 17  alumnes de quatre centres formatius de Catalunya: l’Institut Josep Brugulat de Banyoles; del Pla de Transició del Treball de l’Escola Art i Disseny de Terrassa; l’Institut Escola Industrial de Sabadell; i l’Institut Escola del Treball de Barcelona.

Els premis, lliurats per Pere Solanellas, Joaquim Solé, president i tresorer del Gremi de la Fusta, i Epi Rifà, responsable del Pla de Transició al Treball de Fusteria de la l’Escola Municipal d’Art de Terrassa, compten dotació econòmica que enguany ha estat per:

• 1r premi (dotat amb 150€): Pol Jaén Sánchez de l’Institut Josep Brugulat de Banyoles.
  • 2n premi (dotat amb 90€): Nicolàs Villanueva Martínez de l’Escola Industrial de Sabadell.
  • 3r premi  (dotat amb 50€): Maria Altadill Boquera de l Escola del Treball de Barcelona.

El director de l’Escola Municipal d’Art, Ramon Alemany ha estat l’encarregat d’inaugurar el Concurs que s’ha desenvolupat a l’Escola Municipal d’Art de Terrassa on els participants han tingut a la seva disposició les eines i materials necessaris per poder elaborar en tres hores la mateixa peça de fusta proposada pel Gremi.

Aquest any, els alumnes havien de realitzar tres peces per separat que, posteriorment al treball d’encaixos i rebaixats, havien d’encaixar i poder ser desmuntable. El jurat, composat per tres membres de la Junta Directiva del Gremi, els senyors Joaquim Soler, Albert Mas i Antonio Solís ha qualificat el grau de dificultat de la peça en un 8 sobre 10. “La peça d’enguany té varis graus de dificultats, a diferència d’altres anys, està composada per tres peces que no només han d’encaixar entre sí, sinó que també han de ser desmuntables”, ha explicat Joaquim Soler, membre del jurat i de la junta directiva del Gremi, qui ha afegit que “quan les peces estan pràcticament acabades, si les mides, el marcatge dels encaixos i els rebaixats no s’han fet correctament, en intentar encaixar una amb l’altra es pot produir que no es puguin desmuntar”. I, tot i que això és el que ha experimentat algun dels concursants, la majoria d’ells ha assolit l’objectiu de la prova. “Francament, estem satisfets amb el nivell de treball que hem vist avui aquí, en general estaven molt bé”.

Un dels objectius del Concurs d’Aprenents de Fusteria és veure com els participants es desenvolupen amb les eines bàsiques de l’ofici, tot i que avui dia ja es poden fer mecànicament, però des del Gremi de la Fusta es considera important que els alumnes es maneguin bé amb el xerrac, el martell, l’informador, el paper de vidre o la raspa, per posar algunes de les eines que els alumnes d’aquesta 17a edició han hagut d’utilitzar i que el jurat ha tingut en compte. També s’han valorat aspectes com el marcatge de la fusta abans de començar a tallar, els encaixos; l’elaboració de l’encàrrec en el temps marcat; l’actitud dels concursants davant la peça durant les hores d’execució; l’acabat final de la peça, el nivell de polit, o la relació del resultat final amb el cicle cursat pel l’alumne/a.

Segons Soler, “hem tornat a quedar molt sorpresos del nivell dels alumnes d’aquesta edició i contents en experimentar un cert interès de la major part dels concursants per continuar en el món de la fusta, tenint en compte les edats”.

“Al Gremi de la Fusta tenim un especial interès a dignificar els oficis del sector de la fusta entre els joves, trobar aprenents per vocació i la nostra satisfacció seria poder arribar a coordinar encara més l’ensenyança tècnica amb les pràctiques a taller. Estem convençuts que si els joves visquessin més intensament les pràctiques en tallers i coneguessin el procés complert d’un projecte, des de la idea, el disseny a la realització i muntatge final d’un moble, per exemple, ajudaríem a la seva motivació per orientar-se en el sector”, conclou Soler.

Pere Solanellas ha encoratjat a tots els participants a no deixar de formar-se mai i ha posat de manifest de nou la importància de recuperar la figura de l’aprenent.

L’objectiu del Concurs d’Aprenents de fusteria és el de motivar els joves, posar en valor i  dignificar l’ofici de fuster. El Gremi de la fusta organitza el concurs en el marc de la celebració de la seva festa anual amb motiu del seu patró Sant Josep, també organitza el Concurs de Disseny en Fusta Jordi Amat i finalitza els actes commemoratius amb un sopar de germanor el proper divendres 16 de març.

El Gremi de la fusta és una organització empresarial d’àmbit comarcal, vinculada a la patronal Cecot, que agrupa empreses del sector de la fusta bàsicament de l’àrea del Vallès. Actualment l’entitat la formen prop de cent empreses del sector.