La Cecot demana al Govern que es deixi d’anar aprovant mesures econòmiques per capítols i proposi d’una vegada un paquet de mesures concretes, clares i consensuades perquè les empreses puguin actuar i aplicar-les sense incerteses ni desconfiances

Abad: “insistim, el Govern està reaccionant excessivament tard amb les mesures econòmiques. Fa més de dues setmanes que demanem la suspensió immediata de l’obligatorietat de pagar les quotes a la SS i de les quotes d’autònoms, que ha arribat avui, tanmateix no se’n parla de la suspensió d’impostos per al 20 d’abril”.
  • La Cecot recorda que hi ha països europeus que davant la mateixa situació de COVID-19 han actuat amb molta més contundència en quant a les propostes econòmiques. La dinàmica que estem vivint a Espanya pot comportar un alt cost per les empreses i, en conseqüència passar factura a l’ocupació.

Després de l’anunci sobre el nou paquet de mesures econòmiques que el Govern ha aprovat avui per fer front a l’impacte de la pandèmia de coronavirus, la Cecot demana al Govern que estructuri i ofereixi un paquet clar i unitari de mesures perquè l’empresariat pugui saber què ha de fer i què pot fer de manera immediata. No és de rebut que cada vint-i-quatre hores surti un nou RDL que intenti clarificar l’anterior i que inclogui noves mesures obertes a interpretacions que acaben generant desconcert, desencís en el teixit empresarial i que incapacita a les empreses per poder organitzar-se i gestionar.

“Entenem la situació i que l’alerta sanitària prima socialment per sobre d’altres qüestions però el que no pot ser és que portem més de quinze dies que l’empresariat no sap què ha de fer o a què atenir-se”, afirma Antoni Abad, president de la Cecot, “això genera ineficiències que tindran un cost altíssim per les empreses i que pot acabar passant factura a l’ocupació”.

El Consell de Ministres d’avui ha donat llum verda a l’ajornament dels pagaments de cotitzacions a la Seguretat Social tant per autònoms com per empreses. Una mesura reclamada i reivindicada per la Cecot i per la major part d’associacions i de col·lectius empresarials des de la posada en marxa del decret d’Estat d’Alarma i que arriba just el mateix dia que s’han carregat les quotes del mes de març, fins i tot per aquells que han presentat el cessament d’activitat.

Des de la Cecot manifestem una satisfacció continguda per aquesta mesura i a expenses de poder analitzar la lletra petita de la proposta que el Ministeri de José Luis Escrivá s’haurà d’encarregar d’articular per establir les condicions, requisits i paràmetres de la moratòria. “Amb l’experiència que estem tenint, sincerament us dic que cal que apliquem una dosi important de precaució a l’hora de treure conclusions”, afirma Abad, qui afegeix que “com a organització de representació empresarial estem molt descontents amb la resposta del Govern estatal que no està, ni de bon tros, a l’altura de les circumstàncies per pal·liar els efectes del COVID-19 a les empreses i els autònoms”.

La Cecot reclama al Govern que intensifiqui molt més el diàleg amb els agents econòmics, patronals i sindicats, per desenvolupar les propostes i mesures de manera coordinada, consensuada i amb una visió realista sobre l’escenari en el que es duu a terme l’activitat productiva. “El Govern ha d’entendre que les empreses, en la seva majoria autònoms i pimes, són la cèl·lula mare de la nostra economia i deixar-les a la deriva, sense injectar liquiditat de manera directa, no només pot suposar el no poder arrencar l’activitat amb certa rapidesa sinó que pot provocar el tancament definitiu i, en conseqüència, l’increment de l’atur i la caiguda d’ingressos a les arques públiques. Fet que dificultarà l’abonament de la major part de prestacions”, explica Abad.

La major part d’economistes estan d'acord en que d'aquesta situació s'ha de sortir, en gran part, amb mesures que suposin transferència de rendes, és a dir, que l'Estat ha de injectar diners directes a l’economia i no pas amb endeutament.

És per aquest motiu que, tot i que avui s’hagi aprovat la moratòria de quotes a la SS per autònoms la Cecot insisteix al Govern que utilitzi la seva capacitat per gestionar, de manera directa i immediata, la política fiscal per facilitar liquiditat i millorar la tresoreria de les empreses:

1. Suspensió sense demora del pagament de tots els impostos, taxes i tributs de l’Administració estatal des de la data de la declaració de l'estat d’alarma i ajornament fins a la reactivació econòmica, fraccionant el pagament de les quantitats ajornades durant 24 mesos a comptar des del moment de l'aixecament de l'estat d’alarma.
  2. Pagament de totes la factures que les diferents administracions deuen als seus proveïdors i que tinguin una data superior als 30 dies des de la seva emissió. El Govern ha d’exigir via decret llei que el pagament es faci immediat i per part de totes les administracions. Al mateix temps, el Govern ha d’establir els criteris per garantir el finançament de les diferents administracions i evitar els problemes de tresoreria derivats d’aquesta mesura.

SERVEIS DESTACATS: