La Fira Modernista de Terrassa homenatja la Indústria Tèxtil en una edició que coincideix amb la celebració del 150è aniversari de l’Institut Industrial-Gremi Tèxtil, origen de la patronal Cecot

En el marc de la XXI Fira Modernista de Terrassa, la patronal Cecot torna a organitzar una jornada de portes obertes al públic, visites guiades i concerts lírics a la seva seu del carrer Sant Pau, 6, que va ser construïda el 1893 com un magatzem tèxtil.
  • Amb motiu dels 150 anys d'història de l'Institut Industrial de Terrassa-Gremi Tèxtil, la Sala d’Actes de la Cecot acollirà la projecció d’un audiovisual durant tot el cap de setmana que traslladarà als visitants a la Terrassa tèxtil, capdavantera, avantguardista i referent en cent cinquanta anys d’història.

Terrassa, 7 de maig de 2024. Un any més, la Cecot participa en el programa d’activitats de la Fira Modernista impulsat per l’Ajuntament de Terrassa, enguany dedicat a la indústria tèxtil. Els dies 11 i 12 de maig, la Cecot obre les portes del seu emblemàtic edifici al carrer Sant Pau, 6 de Terrassa, l'antic Magatzem Tèxtil Pasqual Sala, per oferir al públic una experiència plena d'activitats culturals i històriques, reforçant el compromís de l'entitat amb la promoció del patrimoni històric i socioeconòmic de la ciutat.

“Malgrat que el nostre edifici és d’estil eclèctic, i no pas modernista, sí que ha acollit des de la seva construcció l’any 1893, una activitat econòmica totalment vinculada a la revolució industrial com ho és la fabricació i venda de teixits. També ha estat vinculat  al desenvolupament d’una nova burgesia sorgida de totes les transformacions industrials, urbanístiques i culturals pels volts del 1892. En el nostre cas, uns industrials tèxtils que tenien noves inquietuds que els van dur a reivindicar el seu estatus social formant part d’un nou moviment cultural anomenat Modernisme que tenia la voluntat de transformar la societat catalana i convertir-la en una societat moderna i nacional”, explica Xavier Panés, president de la Cecot, “valors que s’han mantingut en el temps i que formen part de l’ADN dels empresaris i empresàries de la Cecot. Som un agent econòmic proactiu, que vol una societat civil mobilitzada per continuar fent avançar el país, mitjançant un creixement econòmic sostenible i vetllant per la cohesió social”.

Durant tot el cap de setmana, els visitants podran gaudir de jornades de portes obertes, visites guiades i concerts lírics en un ambient que ens traslladarà a l'època daurada de Terrassa com a capital tèxtil. La Cecot ha organitzat cinc visites guiades previstes per grups de vint a vint-i-cinc persones amb reserva prèvia, tres per dissabte i dos per diumenge, de la mà dels guies professionals de l’empresa local 3Turons.

El paper de la Indústria tèxtil durant el Modernisme i en el present

“La Fira Modernista d’enguany ens permet continuar parlant del tèxtil i hauríem de poder mostrar a la població de Terrassa i rodalia que no només és un sector del passat sinó també un sector del present i de futur. Si avui parlem de tèxtil, és per la seva història, però també pel seu present”, ha expressat el president de l’Institut Industrial-Gremi Tèxtil, Francesc Roca qui afegeix, “recordo el dia que em van explicar que l’Institut Industrial de Terrassa va veure la llum un 24 d’octubre del 1873 i que suposava el naixement, formal i compromès, d’una missió: la de vetllar incansablement pels interessos de la indústria tèxtil i alhora contribuir al desenvolupament social i econòmic de la ciutat. Perquè el nostre compromís amb Terrassa ha anat més enllà del tèxtil”.

I és que sense el tèxtil no s’explica Terrassa i sense l’Institut Industrial no s’explica el tèxtil. Els industrials de l’Institut van ser clau per la fundació de moltes institucions vitals a Terrassa, com la Caixa de Terrassa, el Banc de Terrassa, la Mútua de Terrassa, la Cambra de Comerç o l’Acondicionament Terrassenc, actualment un centre tecnològic d’alt nivell europeu.

“Avui, mentre moltes indústries han canviat o desaparegut, el tèxtil continua sent una part vital de la nostra economia i identitat”, argumenta Roca, “hem vist com la tecnologia ha transformat la manera com produïm i consumim productes tèxtils. Però amb aquesta transformació, també hem vist com Terrassa ha adaptat i liderat aquest canvi, mantenint-se com un referent en aquesta indústria. De fet, som la segona ciutat de tota Espanya, per darrere d’Ontinyent a València, que continua tenint més treballadors afiliats a la indústria tèxtil”. (1.442 per ser més exactes i segons l’INE a finals del 2023).

Amb l'arribada de noves tecnologies disruptives, el sector tèxtil està a punt d'entrar en una nova era. Telers d’última generació, teixits d’alta qualificació tècnica, teixits per aplicacions industrials, maquinàries ultramodernes. “Aquestes noves tecnologies no només ofereixen oportunitats econòmiques, sinó que també ens permeten fer una contribució positiva al món. Ens calen polítiques que fomentin la recerca, el desenvolupament o el camí cap a la transició energètica que ja fa temps que estem recorrent. Ens cal suport per generar, plegats, vocacions tècniques entre el jovent  en el nostre sector que, recordo, actualment és molt tecnificat i qualificat. Necessitem que les administracions ens posin les coses fàcils per poder continuar l’activitat. Menys burocràcia, més comprensió industrial en el moment de redactar normatives o plantejar nous tipus impositius”, ha reivindicat l’actual president de l’Institut Industrial de Terrassa.

Una gimcana vinculada amb el tèxtil per als més joves

Justament per apropar el sector tèxtil als més joves, l’Institut Industrial-Gremi Tèxtil de la mà de l’INS Terrassa han organitzat una gimcana del divendres 10 fins al diumenge 12 orientada als més joves amb xecs regal per valor de 50 € per bescanviar a la botiga Abacus. La gimcana, ideada per l’equip de formadors de l’INS Terrassa, repta els joves a descobrir diferents enigmes amagats als codis QR ubicats a diferents edificis de la ciutat, vinculats amb el tèxtil. Els participants només s’han de donar d’alta a una aplicació i complimentar el recorregut dels enigmes durant el cap de setmana. (www.textilquizz.cat) Aquesta activitat compta amb el patrocini de Texfor, AEI Cluster, Abacus, l’INS Terrassa i l’Institut Industrial-Gremi Tèxtil.

Audiovisual inèdit al voltant dels 150 anys d’història de l’Institut Industrial i el tèxtil a la ciutat

Com a novetat per aquesta edició dedicada a la indústria tèxtil, a la Cecot es projectarà durant tot el cap de setmana de manera ininterrompuda la Projecció de l'audiovisual 150 anys d'història de l'Institut Industrial de Terrassa-Gremi Tèxtil. Un viatge al llarg de 150 anys d’història, no només de l’Institut, sinó també de la Terrassa tèxtil capdavantera, avantguardista i referent. Una experiència immersiva durant la qual els visitants podran gaudir del magnífic llegat que ha arribat fins als nostres dies, presentat a través de testimonis gràfics, imatges inèdites, petits tresors que han estat preservats durant dècades i que van veure la llum per primera vegada en format digital durant la celebració del 150è aniversari de l’Institut i que ara es tornen a exposar en un format més petit per als visitants de la Fira.

Concerts lírics a la Sala Cima

Per complementar l'experiència cultural, la Cecot acollirà dos concerts lírics promoguts per l’Ajuntament de Terrassa a la Sala Cima: el dissabte a les 18 h, "Impressions modernistes", amb la soprano Anna Farrés i l’arpista Esther Piñol; i el diumenge a les 12 h, l’espectacle líric "Per tu, jo cantaria", amb la soprano Laly Duchamps i el tenor Giovanni Martinelli acompanyats pel “Cor Somrís” i el cos de ball “Le petit traspiés”.

Activitats als jardins: desfilada de vestits modernistes

Els jardins de la Cecot es converteixen en l’escenari idoni per acollir durant el matí del diumenge activitats com l’Inici de la desfilada de vestits modernistes promogut pel CDMT, el Ball de Gitanes de Terrassa i la Cercavila dels Gegantons Modernistes de Terrassa amb els Gegants de Rubí a càrrec dels Geganters de Terrassa.

Accés a tota l’Agenda d’activitats