L’impacte de les mesures Covid-19 sobre l’activitat econòmica i l’increment de la ciberdelinqüència centren la visita del conseller d’Interior Miquel Sàmper a la Cecot

Sàmper i Abad han intervingut en la Sessió Digital sobre Ciberseguretat a l’empresa que ha tingut lloc aquest matí de la mà de la Cecot, l’Aseitec, l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya i els Mossos d’Esquadra per donar resposta a una inquietud creixent, entre les empreses associades, sobre els ciberatacs.
  • En el transcurs d’una trobada institucional a la seu de la Cecot,  Antoni Abad ha presentat el nou secretari general de l’entitat, Oriol Alba, al conseller d’Interior, Miquel Sàmper.

El president i el vicepresident de la Cecot, Antoni Abad i Josep Armengol, el secretari general, Oriol Alba, s’han reunit aquest matí amb el conseller d’Interior de la Generalitat de Catalunya, Miquel Sàmper en una trobada institucional a la seu de la Cecot a la que també hi han participat Jordi Casas, Jordi Dinarès, Daniel Puente, Toni Palet, membres del Comitè Executiu de la patronal. La conversa ha girat entorn a la situació global de la pandèmia de la COVID-19, l’impacte que està tenint sobre l’activitat productiva i econòmica, així com de les repercussions socials i la gestió sanitària.

Durant la trobada, Abad i Alba han traslladat al conseller Sàmper la preocupació i la necessitat del teixit empresarial per trobar fórmules i aplicar mesures a curt i a mig termini que permetin reactivar l’activitat productiva ara, però sobre tot amb previsió als propers mesos. Jordi Casas ha expressat al conseller “la necessitat de mantenir l’activitat dels sectors alhora que es van implementant mesures de manera personalitzada i acotades a la realitat d’un territori, un sector, una activitat, etc. Hi ha molts sectors que estem cansats i descontents amb la gestió de mesures per imperatiu global, de cafè per a tothom, perquè demostra una manca de coneixement de les casuístiques dels territoris o de les activitats econòmiques que s’hi desenvolupen”.  Els representants empresarials han assegurat que la flexibilitat i l’adaptació formen part de l’ADN empresarial català i que amb un sistemàtic diàleg social i un major recolzament dels Governs es poden anar implementant mesures de prevenció de la COVID-19 permetent mantenir l’activitat productiva i vetllant per la seguretat de les persones.

La Cecot ha insistit al conseller Sàmper en la necessitat d’un lideratge clar, d’una nova cogovernança que valori i permeti la cooperació publicoprivada per poder avançar en paral·lel tant en la gestió sanitària com en l’econòmica. En aquest punt, Abad ha reiterat l’oferiment realitzat al conseller Tremosa la setmana passada, en que la Cecot insisteix a “demanar més representació empresarial en les taules de diàleg social i aportar una visió que complementi qualsevol anàlisi d’impacte, abans de la presa de decisions”. A Catalunya tenim un ampli teixit associatiu socialment molt implicat, molt proactiu, que pot i, més important encara, que vol implicar-se en ajudar a millorar el benestar social des diferents àmbits: sanitari, mobilitat, ensenyament, ocupació, logística, cultura, habitatge, etc. “i cal que el Govern ho aprofiti”.

Entre els temes tractats durant la trobada, els assistents han compartit propostes i opinions en relació a la necessitat de continuar treballant per més simplificació administrativa i burocràtica, la reforma de la justícia, una major eficiència de l’administració en les tramitacions, la necessitat de reimpulsar projectes per la transició energètica, els criteris de distribució dels fons Next Generation o l’increment de ciberdelinqüència detectada el darrer any.

Ens aquest punt, la visita institucional del conseller d’Interior ha coincidit avui amb l’organització d’una Sessió Digital sobre Ciberseguretat a les empreses promoguda per la Cecot i organitzada de la mà d’Aseitec, de Mossos d’Esquadra i l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya per ajudar les empreses a prevenir i a com actuar davant dels ciberatacs. Aquesta coincidència ha generat un canvi de programa que ha permès una intervenció inicial del conseller Sàmper a la Sessió Digital on el titular d’Interior ha explicat que la transformació digital i la digitalització tant d’empreses com de la ciutadania comportarà la necessària adaptació d’objectius i actuacions a l’àmbit virtual, és per això que cal preveure incrementar l’especialització i la preparació en TIC dels professionals i serveis del departament d’Interior per acompanyar aquesta transformació i que puguin donar resposta a les noves necessitats de la societat.

L’increment de ciberdelictes en un 5% el darrer any està relacionat, entre altres motius, amb la disrupció que ha suposat l’impacte de la COVID-19 a les empreses. Segons han explicat avui a la Sessió Digital els Mossos d’Esquadra i l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya, el darrer any s’han denunciat 50.000 delictes informàtic, un increment considerable si es té en compte els 3.000 que es van denunciar el 2010. Pedro Gómez, assessor en transformació digital de la Cecot destaca, però, que “la dada positiva és que un 50% d’aquests ciberdelictes es poden evitar amb conscienciació ciutadana, formació i informació i aquí és on rau la tasca conjunta que estem desenvolupant la Cecot, l’Aseitec, l’Agència de Ciberseguretat i Mossos d’esquadra”.

Visita del Conseller d'Interior Miquel Sàmper a la Cecot