Cecot proposa la deflactació de tots els impostos com a mesura d’ajuda directa a la ciutadania i a les empreses per reduir la inflació

Paradoxalment s’està donant una situació d’enriquiment injust per part de l'administració que incrementa la seva recaptació de forma indirecta a costa de la capacitat de tots els seus ciutadans.
  • Panés: “creiem que la responsabilitat dels governants és utilitzar les eines de què disposen per millorar les condicions de vida dels seus ciutadans. Amb els nivells d’inflació que estem patint, a l’administració els està suposant un increment no previst de recaptació, cal que actuïn per mitigar la càrrega tributaria de la ciutadania deflactant les taules de tots els impostos d'acord amb aquesta inflació i fer-ho de forma immediata”.
  • “D’acord que les empreses hem d’anar regularitzant sous però l’administració ha de fer els seus deures també. Recordem que els ciutadans comprem productes, amb preus que han pujat i impostos afegits, en base al sou net que percebem. No en base a sous bruts”.
  • Tot el creuament d’anuncis i declaracions arran de la proposta del Govern d’Andalusia per posicionar-se com un territori fiscalment atractiu per a les empreses catalanes ha de portar a una reflexió molt més profunda sobre polítiques fiscals i, sobre tot, vetllar perquè la competència fiscal primi sempre el benefici de la ciutadania.

Des del punt de vista de la Cecot, la competència generalment és bona i fa que tothom hagi d’optimitzar els seus recursos de manera que els usuaris o clients finals acabin sent els màxims beneficiaris. “I en el cas de la competència fiscal honesta, repeteixo, competència fiscal honesta, la capacitat legislativa que tenen les comunitats autònomes s’ha de plantejar sempre a favor dels ciutadans de la comunitat i no pas en contra d’altres comunitats”, expressa Xavier Panés, president de la patronal catalana Cecot.

Per l’entitat, la responsabilitat dels governants passa necessàriament per utilitzar les eines de què disposen per la millora de les condicions de vida de la seva ciutadania i, “tenint en compte aquesta base, més els nivells d’inflació que estem patint i que a l’administració els està suposant un increment no previst de recaptació, recordem que els Governs tenen a les seves mans les eines i la capacitat per mitigar la càrrega tributària dels seus ciutadans. Una proposta que fem i que considerem d’implementació ràpida i directa, és deflactant les taules de tots els impostos d'acord amb aquesta inflació i fer-ho de forma immediata, amb efectes 2022”. El contrari és un enriquiment injust per part de l'administració que incrementa la seva recaptació de forma indirecta a costa de la capacitat de tots els seus ciutadans i ciutadanes.

En relació a la proposta de supressió de l’Impost de Patrimoni a Andalusia

Recuperant la referència a l’anunci fet pel Govern d’Andalusia d’eliminar l’Impost de Patrimoni en aquest territori i, sobre tot, del creuament de declaracions arran de les paraules del president d’aquesta comunitat autònoma, Juanma Moreno, dirigides a empresaris catalans per convidar-los a traslladar activitat al seu territori, des de la Cecot s’augura que serà el primer de molts capítols de debat estèril i soroll mediàtic sobre competència deslleial entre CCAA.

“Més enllà d’insistir en que la competència fiscal entre CCAA ha de ser honesta i s’ha de plantejar sempre des del punt de vista d’afavorir els seus conciutadans, això no treu que també ens mostrem crítics amb la utilització d’aquesta capacitat de gestionar o legislar que també té el Govern de la Generalitat a les seves mans”, reflexiona Panés. De fet l’entitat ha reivindicat històricament la supressió dels impostos de Patrimoni i de Successions a Catalunya per considerar-los, en el cas del de patrimoni confiscatori “perquè paguem sobre el ja tributat” i en el cas del de successions, caldria disminuir-lo i suprimir-lo en els relleus de les empreses amb independència de la seva dimensió per garantir i donar impuls als relleus generacionals i el manteniment de l’activitat productiva.

Posant per davant que la Cecot és plenament conscient de tots els desequilibris estructurals de les balances fiscals i que Catalunya és una de les comunitats autònomes amb un major nombre de tributs propis, amb un efecte de recaptació clarament residual, des de la patronal catalana es continua treballant per la supressió final de l’Impost de Patrimoni i la  deflactació de la taula d’IRPF de l’escala autonòmica amb efectes en aquest mateix exercici per ser solidaris amb l’increment significatiu de l’IPC que ha reduït el poder adquisitiu de les famílies.

També s’insisteix a demanar a l’Estat quin destí ha previst per redistribuir els recursos rebuts fins ara per l’increment de la recaptació com conseqüència de l’alça dels preus dels hidrocarburs o l’electricitat, entre altres “perquè es dona la situació que la competència relativa a l’atenció a les persones (sanitat, educació, benestar social, etc.) és de la comunitat autònoma, en el nostre cas de la Generalitat de Catalunya, i és en aquestes àrees on l’infra finançament no permet millorar la cobertura social”, conclou el president de la Cecot.