Notas de Prensa

El sector de les Corredories d'Assegurances anima els consumidors a denunciar males pràctiques en la vinculació d'assegurances a productes bancaris

El Ministeri de Consum i les CCAA han assolit un acord de criteri únic que estableix interpretacions uniformes de la normativa per a totes les administracions.
  • El sector de les corredories d’assegurances denuncia que la banca continua imposant vinculacions entre la contractació d’assegurances per comptes bancaris que, d’inici, s’oferien amb zero comissions.
  • Les associacions de corredors i corredories que conformen la CIAC han produït un vídeo reportatge per fer visibles aquestes pràctiques il·lícites de la banca i informar dels drets dels consumidors davant d’aquesta situació.

L’Associació Catalana de Corredors i Corredories d’Assegurances celebra l’acord del Ministeri de Consum i les comunitats autònomes per establir un criteri únic a l’hora d’actuar davant de pràctiques injustificades dutes a terme per les entitats bancàries, com ara evitar que aquestes modifiquin les condicions d’un contracte de manera unilateral amb la finalitat de cobrar comissions, si una oferta comercial tenia incloses expressions com “sense despeses” o “zero comissions”. Tant el Ministeri com les comunitats autònomes entenen que, si existeix una modificació contractual contrària a l’oferta comercial amb les condicions abans esmentades, el client pot exigir el compliment del contingut íntegre de l’oferta i l’entitat no pot exigir noves condicions per continuar gaudint d’un compte sense despeses de manteniment.

Darrerament, els usuaris que gaudien d'aquestes condicions han rebut comunicacions d'algunes entitats en les quals notifiquen modificacions del contracte amb nous requisits als acordats inicialment. Per exemple, hi ha entitats bancàries que exigeixen la contractació d'una assegurança o una segona targeta de crèdit per a poder continuar gaudint de l'exoneració de les despeses de manteniment.

D'acord amb la normativa i la jurisprudència, les autoritats de Consum entenen que, perquè la modificació unilateral de les condicions sigui possible, el contracte ha de recollir aquesta possibilitat. A més d'això, l'entitat ha de justificar una "raó vàlida" per a poder dur a terme canvis en el contracte, un concepte jurídic indeterminat que s'interpreta de manera restrictiva a favor del consumidor. Finalment, l'entitat ha hagut d'informar l'usuari en el termini més breu possible. Si aquestes tres condicions es donessin, el client té el dret a cancel·lar el contracte de manera immediata i sense cap penalització. Cal recordar que el consumidor sempre pot sol·licitar el contingut d'una oferta comercial, encara que no figuri expressament en el seu contracte. A més, l'entitat no podrà incloure clàusules que impedeixin exigir el compliment de l'oferta. Per consegüent, es considera abusiva qualsevol clàusula que suposi la renúncia o limitació de l'exercici de drets per part dels consumidors.

Paco Hoya, president de l’ACCA afirma que “aquest acord assolit entre Consum i les CCAA el passat mes de gener fa una passa més en una reivindicació històrica del sector de la mediació d’assegurances i recolza la denuncia continuada que hem fet des de l’Associació des de fa més d’una dècada a l’hora de desvincular la contractació d’assegurances amb la contractació de determinats productes bancaris. El consumidor té dret a decidir quina és la millor oferta d’assegurança al mercat per a un producte o servei, una tasca d’anàlisi i de personalització que desenvolupem els professionals de la mediació ”.

L’ACCA, com a integrant de la Coordinadora Independent d’Associacions de Corredors (CIAC), manté que la banca continua incomplint la llei de distribució d’assegurances forçant als seus clients a les vinculacions per evitar comissions i convida els consumidors a denunciar aquestes “males praxis” via la seva pàgina web. I per incentivar que aflorin aquestes pràctiques i corregir-les en benefici dels usuaris de comptes d’estalvis o comptes corrents, les associacions de corredors i corredories que conformen la CIAC han produït un vídeo reportatge que explica la situació i els drets dels consumidors davant d’aquesta situació.

“A l’Associació condemnem fermament aquest tipus d’actuacions, i especialment en el darrer any en que algunes entitats s’han aprofitat d’una situació d’emergència global com la que vivim amb la Covid per fer caixa i mirar d’augmentar la seva  facturació, en lloc de mostrar la mateixa solidaritat i esperit d’ajut que gran part de la població està mostrant” explica Hoya i afegeix que “l’any passat ja vam haver de gestionar amb la Direcció General d’Assegurances una campanya informativa per tal d’evitar dubtes i deixar clar que els clients que sol·licitaven crèdits per fer front a la pandèmia no es trobaven obligats a contractar cap assegurança per tal de rebre ajuts per Covid establerts pel RD Llei 8/2020”.

A l’Associació continuarem igualment recavant informació al respecte i vetllant per què es respecti la llibertat del consumidor.

Informació addicional ACCA

Avui dia, a Espanya exerceixen la professió de corredor d'assegurances, professió per a l'exercici de la qual és necessària una autorització administrativa, un total de 2.000 corredors d'assegurances (persones físiques), i un total de 4.000 corredories d'assegurances (persones jurídiques). L’Associació Catalana de Corredors d'Assegurances, (ACCA), va néixer en 1995 dins de la patronal Cecot amb l'objectiu de construir un vincle de col·laboració entre tots els professionals del sector assegurador. En l'actualitat compta amb més d'un centenar d'associats de tota Catalunya. És una associació jove, dinàmica i amb una gran sensibilitat cap als petits i mitjans corredors.

SERVEIS DESTACATS: