La Cecot i CercleMón col·laboren amb FarmaMundi perquè pugui subministrar el material mèdic i sanitari que la població ucraïnesa vagi necessitant a cada moment

Troiano: “L’ajuda humanitària en aquest conflicte passa per respondre a les demandes concretes que es fan des del terreny i mitjançant la coordinació d’entitats i administracions per aportar el que realment es necessita. Davant d’aquestes situacions, el cos ens demana enviar materials i la ciutadania ens aboquem a recollides massives de materials que, en aquest cas concret, haig de reiterar que no serveixen”.
  • Per donar resposta a les mostres de solidaritat expressades pels associats, la Cecot i CercleMón han posat en marxa la campanya Solidaritat amb Ucraïna per canalitzar recursos mitjançant l’organització FarmaMundi.
  • FarmaMundi fa trenta anys que treballa en el camp de l’ajuda humanitària  i emergències de la mà d’ONGs en els territoris i de la mà de la Unió Europea. És un dels catorze proveïdors acreditats per la UE i l’únic de l’àmbit farmacèutic.
  • La Unió Europea ha establert un gran punt logístic a Brussel·les on estan aprovisionant material a l’espera que es puguin habilitar els corredors humanitaris per entrar a Ucraïna. Actualment només es poden utilitzar els corredors per sortir de la zona de conflicte però no es permet l’entrada i l’ajuda externa per donar assistència a la població ucraïnesa que hi viu.

Oriol Alba, secretari general de la Cecot i Santi Ventalló, president de la comissió solidària CercleMón han signat avui un conveni de col·laboració amb Ricard Troiano, president de l’ONGD Farmacèutics Mundi per poder dur a terme accions d’Acció Humanitària a la població ucraïnesa davant de l’estat d’emergència provocat per la invasió de l’exèrcit rus a finals de febrer.

“Des del Comitè Executiu d’aquesta casa ja vam expressar a finals de febrer la nostra preocupació per les conseqüències directes sobre la població civil que tindria la invasió russa a Ucraïna i per l’atac frontal als drets democràtics que representava”, ha començat la seva intervenció Alba, “i ens reiterem en la reivindicació de retornar a la via diplomàtica per resoldre el conflicte alhora que condemnem amb rotunditat els atacs que s’estan produint en territori ucraïnès”. En ple segle XXI, és exigible que tots els agents directament implicats en el conflicte d’Ucraïna cerquin amb celeritat una via de diàleg per arribar a una solució consensuada i evitar les repercussions que ocasionarà. “Tots sabem que el cost de la via bèl·lica comporta de manera immediata la pèrdua de vides humanes, la destrucció d’un país a tots els nivells i una consegüent pobresa generalitzada”. Però també llaura el terreny per la por i per la incertesa, dos factors clau que dificulten i alenteixen la recuperació d’una societat, de la seva economia, la reconstrucció de les seves ciutats, la dinàmica de la seva activitat i el restabliment de relacions amb la resta d’economies. I és en aquest punt que una part de socis i sòcies de la Cecot s’han posat a disposició per tal de col·laborar activament amb les administracions per poder assistir tant a la població ucraïnesa com a la reactivació de la seva activitat productiva i econòmica.

“Avui hem posat en marxa una campanya de recollida de donatius entre les nostres empreses associades per canalitzar aquesta voluntat de col·laborar i d’ajudar que una gran part d’empresaris i empresàries ens han manifestat les darreres setmanes”, explica Alba qui concreta que “de la mà de la comissió solidària del Cercle Cecot de Joves Empresaris, CercleMón, hem avaluat com i de quina manera podíem donar resposta a aquestes demandes a l’hora que la col·laboració fos eficient, útil i efectiva sobre el terreny”.

En aquest sentit, el president de la comissió CercleMón ha exposat que “tota l’acció solidària que desenvolupem des de la comissió sempre va en cooperació amb entitats coneixedores del context on tenim intenció de participar i que desenvolupen la seva tasca humanitària sobre terreny. És per això que, en el cas de la col·laboració amb el poble ucraïnès vam interessar-nos per la labor que realitza FarmaMundi que, a més de treballar amb total transparència i facilitar la traçabilitat de l’ajuda en tot moment, comptava amb l’aval i el reconeixement de la majoria d’empreses del Gremi Químic associat a la Cecot”.

FarmaMundi és una ONGD sense ànim de lucre que defensa el dret universal a la salut, que aviat farà trenta anys que treballa en cooperació al desenvolupament, acció humanitària i ajut d'emergència, especialment en el subministrament de medicaments essencials i material sanitari i de farmàcia directament o mitjançant altres institucions o entitats que duguin a terme projectes, per a fer-los arribar a poblacions en situació precària, a les víctimes de catàstrofes d'origen natural o humà i a situacions de conflicte bèl·lic, sense cap discriminació de raça, sexe, religió, filosofia o política.

En el transcurs de l’acte de signatura a la Cecot, el president de FarmaMundi, Ricard Troiano ha demanat col·laboració als mitjans de comunicació per transmetre que la situació de “crisi humanitària derivada del conflicte bèl·lic a Ucraïna no es pot gestionar a semblança d’altres conflictes ja que, per exemple, no existeixen assentaments o camps de refugiats on fer arribar i distribuir material i subministres, sinó que el que està fent la Unió Europea és integrar les persones que cerquen refugi en processos d’acollida d’immigració. Per tant, el que hi ha son punts de primera atenció a refugiats als països fronterers, un registre central d’aquestes persones i després el desplaçament cap a altres països d’acollida”.  “Europa està treballant de manera integrada en aquest conflicte”.

Aquesta casuística fa innecessària la recollida de massiva de material per donar-la a la població ucraïnesa i està provocant l’acumulació d’aquestes donacions que no s’estan fent servir i no cobreixen les necessitats reals del moment. “És normal que davant d’aquestes situacions, el cos ens demani enviar materials i la ciutadania ens aboquem a recollides massives de materials que, en aquest cas concret, haig de reiterar que no serveixen”, exposa Troiano qui ha explicat que, en l’àmbit farmacèutic, de moment “ens han demandat molècules farmacèutiques només d’un tipus d’antibiòtic bàsic per ferides, no necessiten altres antibiòtics ara mateix. També ens estan demanant molts torniquets i venes per ferides”. La diferència d’aquest conflicte amb altres és que s’està succeint a territori europeu, i les contrapartides necessàries son molt especialitzades i concretes, “no hi ha una manca de serveis bàsics, la població ucraïnesa vivia en una situació similar a la que vivim aquí”.

És per això que la campanya Solidaritat amb Ucraïna que impulsen la Cecot i CercleMón té com a objectiu canalitzar donacions econòmiques a FarmaMundi i poder abastir de medicaments i material farmacèutic i sanitari a la població ucraïnesa en la mesura que demandi el propi país, mitjançant la Unió Europea, i garantint que arribi pels canals legals, respectant totes les normes europees de qualitat i per a projectes d'acció humanitària que es posen en marxa en el propi territori.

Actualment els corredors humanitaris només estan funcionant com a via de sortida del país, però l’exèrcit rus no permet l’entrada d’ajuda humanitària ni de cap organització externa per treballar a les zones en conflicte, “la Unió Europea ha posat en marxa un gran magatzem logístic a Brussel·les on estan aprovisionant material a l’espera que es puguin habilitar els corredors humanitaris per poder entrar a Ucraïna i que els seus habitants puguin rebre ajuda externa. En el cas de molècules farmacèutiques han habilitat l’espai per tenir les condicions de temperatura i emmagatzematge necessaris per als principis actius dels medicaments”, conclou Troiano.

Recollida de donatius per material de salut integral i ajuda farmacèutica mitjançant el web Solidaritat amb Ucraïna:  https://solidaritat.cecot.org/