La preocupació del teixit empresarial per la gestió dels fons Next Generation ha centrat la visita del conseller d’Empresa a la Cecot

Abad: “el mes de maig del 2020 vam demanar per escrit a la presidenta de la UE, Úrsula von der Leyen que Brussel·les monitoritzés l’ús i audités la implementació dels fons de recuperació per garantir la transformació que necessita el nostre model econòmic i productiu. Veiem els fons i la seva supervisió des d’Europa com una oportunitat per impulsar els canvis que històricament els agents econòmics i socials estem reclamant, sense la supeditació a cicles electorals o criteris partidistes”.
  • En el transcurs d’una trobada institucional a la seu de la Cecot,  Antoni Abad ha presentat el nou secretari general de l’entitat, Oriol Alba, al conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa.

El president de la Cecot, Antoni Abad, i el secretari general, Oriol Alba, es van reunir ahir a la tarda amb el conseller d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, Ramon Tremosa i el secretari general d’Empresa i Coneixement, Jordi Cabrafiga, en una trobada institucional a la seu de la Cecot a la que també hi van participar Jordi Casas, membre del comitè executiu de la patronal; Elisabeth Ribera, membre de la junta de la patronal; Abraham Arcos, director de la Fundació Cecot Innovació i Jordi Serracanta, assessor de la conselleria d’Empresa. La conversa va girar entorn la situació global de la pandèmia de la COVID-19, l’impacte que està tenint sobre l’activitat productiva i econòmica, així com de les repercussions socials i la gestió sanitària.

Durant la trobada, Abad i Alba han traslladat al conseller Tremosa la preocupació i la necessitat del teixit empresarial per trobar fórmules i aplicar mesures a curt i a mig termini que permetin reactivar l’activitat productiva ara, però sobre tot amb previsió als propers mesos. Tant els representants empresarials com el conseller d’Empresa han coincidit en posar l’empresa, interpretant-la en la seva globalitat, és a dir, empresariat, plantilles i entorn, com l’element clau per al desenvolupament econòmic i social. I és en aquest punt que el secretari general de la Cecot ha plantejat la irrupció de la COVID-19 com un “factor disruptiu que hem d’aprofitar per implementar canvis i a Catalunya comptem amb un avantatge que altres regions europees no tenen i que és que tenim un ampli teixit associatiu socialment molt implicat, molt proactiu, que pot i, més important encara, que vol implicar-se en ajudar a millorar el benestar social des diferents àmbits: sanitari, mobilitat, ensenyament, ocupació, logística, cultura, habitatge...”. I el president Abad ha afegit que “cal que el Govern ho aprofiti, que l’escolti i que s’hi recolzi per poder avançar. És per això que la Cecot insisteix a demanar més representació empresarial en les taules de diàleg social i aportar una visió que complementi qualsevol anàlisi d’impacte, abans de la presa de decisions”.

Entre els temes tractats durant la trobada, com ara la necessitat de continuar treballant per més simplificació administrativa i burocràtica, menys pressió fiscal a Catalunya per poder competir amb altres CCAA, major eficiència de l’administració en les tramitacions o la necessitat de reimpulsar projectes per la transició energètica, la preocupació del teixit empresarial pels criteris de distribució dels fons Next Generation ha estat el que ha capitalitzat la major part de la conversa.

Arran de l’aprovació del Pla de recuperació per Europa impulsat per la CE el mes de juliol de 2020 i el plantejament de distribució dels Fons de Recuperació Next Generation per part del Govern d’Espanya, la Cecot ha estat en contacte amb l’administració per tal de poder facilitar a les empreses la informació necessària en relació als criteris d’atorgament dels fons i les característiques dels projectes.

A hores d’ara encara hi ha més dubtes que certeses sobre l’ús del fons. A diferència de països com Alemanya, a Espanya encara no disposem d’una planificació que marqui les fases, priorització i criteris dels projectes estratègics que s’han d’impulsar. Fins i tot les dates de les convocatòries perquè les empreses presentin projecte s’han ajornat fins a dues vegades. Empresarialment competim amb la resta de països europeus. Hi ha empreses que s’estan endeutant i impulsant projectes perquè al seu país ja disposen de la definició dels projectes que els seus Governs dotaran amb fons Next Generation i aquesta informació està facilitant que les empreses ja estiguin invertint i desenvolupant projectes. “Aquí, encara no sabem ni el tipus de projecte que finançaran, ni el calendari de les convocatòries. Falta tanta concreció que entitats com la nostra a qui les empreses s’adrecen per poder organitzar-se i planificar, ens dificulta la tasca d’acompanyament i suport que necessiten. Realment anem molt tard i sense planificació”, ha concretat Arcos. La Cecot va informar al conseller Tremosa que ha demanat al Govern estatal que faci ús eficaç i eficient dels fons europeus de Pla de Recuperació econòmica, amb un doble objectiu: d’una banda, que els fons arribin com més de pressa millor a l’economia real; i, per un altre, que estiguin dirigits a la transformació de l’economia espanyola en una de més productiva, competitiva i resilient. I en aquest sentit, reivindicar el paper de les pimes en el procés de transformació de l’economia espanyola. Tanmateix, la gestió està sent més lenta del que seria desitjable des del punt de vista empresarial per tal de reactivar l’activitat econòmica. “Cal més transparència en els processos d’assignació dels fons, en l’execució dels projectes i en el retorn social i econòmic de totes les actuacions que es desenvolupin”, va remarcar Abad.

Així mateix, Alba va explicar a Ramon Tremosa i Jordi Cabrafiga que la Cecot també ha sol·licitat al Govern d’Espanya que apliqui el principi de proporcionalitat en la distribució dels Fons de Recuperació Europeus pendents de regionalitzar donat que l’estimació dels fons que el Ministeri d’Hisenda ha fet dins els PGE2021 per Catalunya estan per sota del PIB que genera l’economia catalana i, fins i tot, per sota del criteri de distribució per població.

Visita del conseller d’Empresa Ramon Tremosa a la Cecot