La Cecot proporciona unes bases per elaborar un Pla de Contingència perquè les empreses catalanes facin front a l’afectació del COVID-19 a l’activitat empresarial

La Cecot està atenent una allau de consultes relatives a les cotitzacions a la SS, a com equilibrar els costos laborals temporalment davant l’anul·lació de comandes, a com gestionar els costos de lloguer d’espais (locals, naus, despatxos), entre d’altres.
  • Abad: “les mesures destinades al sector empresarial proposades pel Govern estan arribant tard i sense concreció. Més enllà de les creditícies i la moratòria d’impostos, la inquietud es centra en equilibrar els costos laborals davant la gran davallada i anul·lació de comandes i reserves, sobre tot en pimes i microempreses, i que passa pel pacte entre patronals i sindicats”.
  • Les pimes necessiten certeses per prendre decisions. En aquest sentit, i a l’espera de l’acord entre agents econòmics i el Govern,  la Cecot ha elaborat un Pla de Contingència amb motiu de l’afectació de l’activitat empresarial pel COVID-19 per donar suport a les empreses catalanes.

Terrassa, 13 de març del 2020. La patronal Cecot considera que les mesures anunciades ahir pel president del Govern, Pedro Sánchez, de suport a l’activitat empresarial i per pal·liar els efectes del COVID-19 es podien haver anticipat. “Arriben tard i sense concrecions”, afirma Antoni Abad, president de la Cecot, “tot i reconèixer que les mesures destinades a la moratòria d’impostos serà de gran ajuda per pimes, microempreses i autònoms, a la Cecot considerem que les mesures creditícies proposades són interessants però no responen a una problemàtica crítica per a la gran majoria del teixit empresarial, actualment”.

Des del dilluns 9 de març, l’entitat de representació empresarial ha incrementat la recepció de consultes a l’àrea d’Assessorament Laboral i de Recursos Humans de manera exponencial. Al llarg de tota la setmana la Cecot està atenent una allau de consultes relatives a les cotitzacions a la SS, a com equilibrar els costos laborals temporalment davant l’anul·lació de comandes, a com gestionar els costos de lloguer d’espais (locals, naus, despatxos), entre d’altres. “La màxima preocupació, per part de les empreses a dia d’avui es centra en equilibrar temporalment la caiguda i anul·lacions de comandes i reserves amb els costos laborals”, remarca Abad, “no només per aquests propers mesos de mesures de contenció de la propagació del COVID-19, sinó com fer front a la reactivació de  l’activitat empresarial”.

De l’allau de consultes, l’àrea d’Assessorament laboral de la Cecot ha elaborat un Pla de Contingència amb motiu de l’afectació de l’activitat empresarial pel COVID-19 com una eina d’ajuda en la pressa de decisions per la situació concreta que se li vagi presentant i que, al llarg de les setmanes pot anar variant.

En aquest Pla, més enllà de la recomanació de mesures organitzatives, d’higiene o preventives, es fa èmfasi en aspectes com l’avaluació contínua de la l’evolució de l’activitat empresarial en les seves tres besants més significatives:

• Evolució de la demanda de bens o serveis.
  • Evolució de l’afectació de les persones treballadores per el coronavirus: infectats i aïllats.
  • Evolució de l’afectació de les persones treballadores per motius de conciliació de la vida familiar.

Altres aspectes que recomana el pla és que l’empresa determini els llocs de treball imprescindibles per a la continuïtat de l’activitat empresarial; quins pot aplicar la modalitat treball a distància; l’establiment d’un protocol de treball a distància, etc.

Descarregueu aquí el model de Pla de Contingència per empreses davant el COVID-19

Suport al pacte entre patronal i sindicats anunciat ahir per salvar les empreses i garantir la protecció per desocupació temporal durant la crisi del COVID-19.

Tenint en compte la problemàtica que s’està generant en el teixit empresarial, especialment el pime i micro, des de la Cecot es dona suport als acords que Ceoe-Cepyme i CCOO, UGT van concretar ahir i demana al president del Govern, Pedro Sánchez, que li doni curs amb celeritat per tal que les empreses puguin disposar d’informació específica per prendre les mesures necessàries per fer front a aquesta situació excepcional.

Entre les mesures proposades pels agents socials està la d’establir un fons de diners pels canvis als Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació així com pagar el salari de les persones treballadores que puguin perdre ingressos per cura de fills i no puguin fer ús del teletreball.

L’ERTO és una mesura temporal que permet adaptar els costos a la baixada d’activitat amb mesures com redir la jornada de la plantilla o d’una part de la plantilla durant el període de crisi i restaurar les jornades un cop superada la crisi. Aquest tipus d’expedient, amb els acords i marcs que pactin agents econòmics i el Govern permetrà flexibilitzar la gestió i l’activitat empresarial adaptant-la a la situació actual i poder sortir-ne d’ella amb major rapidesa.