La Cecot insta els partits parlamentaris a agilitzar el debat i aprovació dels pressupostos 2024 de la Generalitat de Catalunya

La Cecot valora positivament que la proposta acordada per ERC i PSC incrementi les dotacions destinades a promoure i consolidar la indústria, però troba a faltar un Pla d’Actuació Específica per Reformar l’Administració, per tal d’agilitzar tràmits, desburocratitzar l’administració i alhora reduir el deute públic.
  • Xavier Panés: “és important que la Generalitat compti amb uns pressupostos, amb els matisos i discrepàncies d’opinió que es puguin tenir d’algunes partides, i que es puguin anar reconduint  i adaptant en el marc parlamentari perquè el país continuï avançant i no s’aturi, com malauradament ja hem viscut en el passat”.

Terrassa, 28 de febrer de 2024 -“Tothom sap que disposar d’uns pressupostos és necessari i imprescindible per poder prendre decisions, executar accions i, en conseqüència, mantenir l’activitat en una empresa, en el desenvolupament de projectes particulars i vitals, i òbviament en un país”, reflexiona el president de la Cecot, Xavier Panés, “així que el pacte pels pressupostos anunciat ahir per ERC i PSC és una passa endavant en la concreció d’uns pressupostos generals per la Generalitat, per això instem als partits de l’arc parlamentari que accelerin i agilitin el debat i la seva aprovació”.

La Cecot reitera, cada any, la necessitat de comptar amb uns pressupostos generals aprovats des del mes de gener, “tal com fem les empreses per poder planificar les actuacions de l’any en curs. L’aprovació d’uns pressupostos no haurien d’anar més enllà del mes de gener”, insisteix Panés.

De la proposta del Projecte de llei de pressupostos generals 2024 acordada ahir entre el Govern de la Generalitat i el PSC, la patronal catalana destaca com a aspectes positius l’increment generalitzat de la dotació econòmica en àmbits estructurals com l’ensenyament, l’habitatge o la sanitat, i en àmbits que poden esdevenir estructurals com pal·liar els efectes de la sequera.

Tanmateix, l’entitat posa l’èmfasi en l’àmbit econòmic i valora la proposta d’incrementar en 47,7 milions d’euros el suport directe a la indústria “ja que és un objectiu que perseguim des de la Cecot per considerar que aquest sector ha de guanyar pes al nostre model econòmic per l’arrelament de l’activitat que genera als territoris, d’ocupació de qualitat, de sous més elevats i de generació d’indústria auxiliar al voltant”, concreta Panés, “i el fet que el pacte també contempli per primera vegada un programa de 25 milions d’euros per a la millora de polígons industrials, que és una necessitat que hem expressat des d’aquesta casa en més d’una ocasió, alinea l’acció de Govern a través del Pacte Nacional per la Indústria amb l’aposta europea per la sobirania estratègica que pretén incrementar el pes de la indústria al 20% del PIB; un objectiu reforçat sobretot després de l’impacte de la pandèmia”.

L’entitat, però, lamenta un any més que la dotació prevista per la I+D+i, malgrat incrementar-se, continua lluny d’acostar Catalunya a l’objectiu del 2,2% sobre PIB necessari per assolir una societat del coneixement; una aposta necessària que incidiria en el desenvolupament d’una indústria puntera, innovadora i amb els criteris de sostenibilitat promoguts pels ODS.

Cal incloure la Reforma de l’administració al debat dels PG2024

La Cecot considera “vital” incloure en el debat parlamentari sobre els pressupostos de la Generalitat per 2024 la Reforma de l’administració proposada pel FERA, que ha de permetre recuperar posicions en productivitat i renda per càpita.

El sector públic es troba amb el nivell de deute més elevat de la seva història i ha de fer front a reptes que requereixen grans volums de despesa pública, com ara els efectes de la sequera, l’envelliment sobre la sanitat, les pensions i la dependència, l’increment de les desigualtats derivades de la transició digital i dels processos migratoris, i les inversions mediambientals. “Sense una gestió eficient dels recursos públics, difícilment es podran abordar aquests grans reptes”, apunta Panés.

Les empreses s’enfronten a un entorn administratiu i normatiu cada cop menys favorable a l'activitat econòmica i això s’està traduint en una pèrdua de competitivitat exterior. Les empreses s’enfronten cada vegada a més controls, més regulacions dels diferents nivells administratius, i més burocràcia, ja que la informació requerida no ha disminuït, només s'ha digitalitzat. “I no veiem en el pacte pels pressupostos cap mesura destinada a reduir la burocràcia, modernitzar l’administració i simplificar processos administratius, més enllà de la relacionada amb incloure disposicions per agilitzar la tramitació dels projectes encaminats a la generació i emmagatzematge d’energia de fonts renovables, en el marc del Projecte de llei de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic de 2024”, conclou el president de la Cecot.