La Cecot ha desenvolupat un joc al mòbil per a l’acollida de persones treballadores en català

El joc CATmòbil esdevé una eina més de promoció de la llengua catalana a l’empresa i des de l’empresa, com ho son les càpsules d’acollida lingüística o les guies de recursos, dins del Portal del Català a l’Empresa de la patronal catalana.

Fruit del compromís de la Cecot pel foment de la llengua catalana en el teixit empresarial, i de la mà del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’entitat ha desenvolupat un joc al mòbil per al foment de l’ús del català a l’empresa, en especial per a l’acollida de persones treballadores. Aquesta és la darrera, i més nova, de les eines que la Cecot posa a l’abast d’empreses i persones treballadores dins del Portal del Català a l’Empresa per promocionar la llengua i fomentar-ne l’ús. La presentació s’ha dut a terme aquest matí en roda de premsa a la seu de la Cecot, de la mà de l’assessor en responsabilitat social, Pere Ejarque Guillamat, l’assessora en igualtat, Laia Sabater Ortigosa i la tècnica d’orientació laboral, Alba Rosa Lorente.

El joc del mòbil per a l’acollida de persones treballadores en català consta de 300 preguntes en base a quinze àrees temàtiques (20 preguntes diferents en cada àrea), i una única resposta correcta. Les preguntes es distribueixen segons les àrees següents:

• BLOC 1: La llengua catalana: Història i present
  • BLOC 2: L’empresa i el català: atenció a la clientela i als proveïdors
  • BLOC 3: El codi de consum català: drets i deures
  • BLOC 4: El català a l’empresa: comunicació interna, gestió interna i comunicació externa.
  • BLOC 5: Viure a Catalunya (I): Institucions que vetllen per la llengua catalana.
  • BLOC 6: Viure a Catalunya (II): Sistema sanitari i recursos laborals.
  • BLOC 7: Viure a Catalunya (III): Principals tràmits amb l’administració.
  • BLOC 8: Educació i formació.
  • BLOC 9: Recursos de llengua catalana.
  • BLOC 10: Ortografia catalana.
  • BLOC 11: Lèxic en català.
  • BLOC 12: Esport català.
  • BLOC 13: Cultura i tradicions catalanes.
  • BLOC 14: Racons de Catalunya.
  • BLOC 15: Literatura, art i música catalanes.

Url d’accés: www.catmobil.org

“En realitat, aquest és un recurs que també pot suposar un repte per als que ja son catalanoparlants perquè hi ha preguntes relacionades amb recursos de llengua catalana, del bloc 9, o viure a Catalunya dels blocs 5 al 7, que a vegades donem per fets i ens podem sorprendre”, explica Pere Ejarque durant la presentació. “Ara que entrem en un període de vacances, convidem a que les persones entrin i el provin a estones. L’aplicatiu elabora un ranking d’usuaris en base als encerts però també en base al temps de resposta”.

El CATmòbil suposa un nou recurs que s’afegeix a la llarga llista d’eines i recursos  que la Cecot ha anat desenvolupant des de fa dècades de treball conjunt amb el Consorci per la Normalització Lingüística del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i més recentment amb l’OSIC.

Des de fa molts anys, el compromís de la Cecot amb la llengua catalana és ferm, per això, en col·laboració amb diferents administracions i organitzacions, impulsa múltiples iniciatives per fer de la llengua catalana una llengua d’empresa, ja que l’entitat considera que ha de ser present en tots els àmbits. Ha de tenir-hi presència quan l’empresa atén els clients, pacta amb els proveïdors, desplega la gestió i la comunicació interna, i es projecta per mitjà de la comunicació externa. De fet, la Fundació Cecot Persona i Treball forma part del Cens d’Entitats de Foment de la Llengua Catalana des del 2012. “Hem de continuar fomentant i sensibilitzant a les empreses perquè mantinguin i incrementin l’ús del català en les seves relacions ja que és un element integrador, un bé de cohesió social i un patrimoni cultural que des de la Cecot entenem que cal preservar,” conclou Pere Ejarque.

Tal i com va aflorar l’estudi VALLCAT elaborat per l’entitat el 2020 sobre l’ús del català a empreses del Vallès Occidental, l’ús del català en documentació financera i etiquetatge era significativament més baix que no pas en les comunicacions interpersonals i un dels reptes que es van plantejar va ser la normalització de l’ús de la llengua en les comunicacions no orals entre empreses.

Així, l’equip tècnic de la Cecot ha elaborat, en els darrers anys, reculls de lèxic específic de diferents sectors d’activitat, des del químic, el tèxtil, la fusta o el comerç per posar alguns exemples; ha impulsat la presència del català en l’àmbit digital o ha acompanyat les empreses en el foment de la llengua entre els seus treballadors per mitjà de cursos de formació específics. L’any 2020 va dur a terme l’estudi sobre l’ús de la llengua catalana a les empreses de fins a 50 persones treballadores del Vallès Occidental. I l’any 2021 va posar a la disposició de totes les entitats sòcies de l’organització, una “Guia de bones pràctiques de llengua catalana a l’empresa” i l’Àrea de Responsabilitat Social, que té la llengua catalana i el seu vincle amb l’empresa com un dels elements definitoris. L’any 2022, de la mà de la OSIC, l’entitat va publicar dues guies: “Guia de formació del voluntariat per la llengua catalana a l’empresa” i la “Guia de recursos de llengua catalana per al voluntariat per la llengua a l’empresa”. El mateix any, va posar en marxa el CATacull consistent en una desena de càpsules audiovisuals d’acollida lingüística en català a l’empresa. Tots aquests recursos es poden consultar al Portal del Català a l’Empresa de la Cecot.