El departament d’emprenedoria i creixement empresarial de la Cecot tanca un 2023 amb xifres que remunten a nivell de pre pandèmia

L’any 2023 la creació d’empreses a Espanya va créixer aproximadament un 8,6% més respecte el 2022 i Catalunya va liderar aquest creixement amb un balanç net d’11.638 empreses.
  • Xavier Panés: “És important que generem teixit productiu perquè, en el fons, les empreses som contribuïdores netes a la societat del benestar, malgrat el context socioeconòmic i geopolític no ens ho està posant gens fàcil. Ara bé, també hem de ser socialment capaços d’ajudar les empreses que ja tenim en funcionament en el seus processos de consolidació i creixement”.
  • Laura Sallent: “Estem molt satisfets amb els resultats obtinguts el 2023 en els àmbits d’emprenedoria i especialment en els de consolidació i creixement empresarial que han remuntat i que s’apropen a les xifres pre pandèmia. Aquest any hem prestat servei directe a més de 2.420 persones emprenedores i empreses en els seus processos de creació, de consolidació o de creixement a Catalunya i a les Illes Balears”.

Terrassa, 26 de març de 2024 - El departament d’emprenedoria i creixement empresarial de la Cecot tanca l’exercici de 2023 amb uns resultats “que son molt positius i que traslladen el fort dinamisme empresarial i econòmic que ha experimentat Catalunya el darrer any”, ha traslladat aquest matí Xavier Panés, president de la Cecot, en el marc d’una roda de premsa a l’oficina que la patronal té al districte 22@ de Barcelona. Acompanyat per Laura Sallent, directora del departament d’Emprenedoria i Creixement Empresarial de la Cecot, Panés ha recordat que “l’any 2023 la creació d’empreses a Espanya va créixer aproximadament un 8,6% més respecte el 2022 i que Catalunya va liderar aquest creixement amb un balanç net d’unes 11.638 empreses més. És important que generem teixit productiu perquè, en el fons, les empreses som contribuïdores netes a la societat del benestar malgrat el context socioeconòmic i geopolític no ens ho posen fàcil, ara bé, més enllà de crear empreses, hem de ser capaços d’ajudar les que ja tenim i per això és necessari impulsar accions que orientin, assessorin i sobre tot acompanyin aquestes empreses, que en la seva majoria son pimes, en els seus processos de consolidació”.

Panés ha explicat que al Pla Estratègic 2021-2024 de l’entitat van focalitzar tota l’estratègia de la Cecot a reorganitzar els serveis i departaments per orientar i impulsar emprenedors i empreses en qualsevol de les fases del cicle vital empresarial en què es trobessin. Els darrers dos anys l’entitat ha preparat els seus equips i ha anat construint una important xarxa d’entitats i professionals especialitzats en l’atenció, l’assessorament i  l’acompanyament a les empreses en aquestes quatre fases:  la primera és en el procés de creació d’una empresa i el col·lectiu autònom, “és l’etapa més il·lusionant d’un projecte empresarial”, destaca Sallent; la segona és en la transmissió d’empreses, “i aquí tant ens referim a persones emprenedores que volen posar en marxa un projecte però que no necessàriament ha de partir de zero, pot ser una transmissió empresarial”, concreta Laura Sallent, “el 2023 hem aconseguit 582 reeempreses d’èxit, o és el que és el mateix, hem ajudat a evitar el tancament de 582 empreses a Catalunya i Balears”; la tercera etapa abasta els serveis destinats a la consolidació i al creixement empresarial, “en aquest aspecte és important destacar que hem desenvolupat 180 diagnòstics empresarials que han permès a les empreses tant detectar algunes millores en algun dels seus processos, com a reestructurar el deute en algunes empreses viables però amb un nivell de sobre endeutament que podria acabar posant en perill la seva viabilitat”; i la darrera fase del cicle vital d’una empresa, la que contempla una manca de viabilitat per diferents motius, “en aquest cas fem molta incidència en anticipar-se i preveure un tancament honest i ordenat de l’activitat”.

L’any 2023 també ha suposat la posada en marxa, per primera vegada, de la preacceleradora Healthcare Vallès impulsada per la Cecot en l’àmbit de la salut i les cures. Healthcare Vallès ha permès que dotze start ups del sector de salut rebin un itinerari formatiu, així com mentoria especialitzada per part d’experts i la implicació d’empreses punteres en l’àmbit de la salut com MútuaTerrassa, Egarsat, Vítaly, Mohes Fine Chemicals, B.Braun o el Consorci Sanitari de Terrassa.  “De les 384 persones emprenedores participants de les 23 preacceleradores catalanes en el marc del Programa Primer, Cecot ha aconseguit que 3 dels 6 projectes que han estat seleccionats per participar al 4YFN de l’edició de 2024, en el marc del Mobile World Congres, provinguin de Healthcare Vallès. I aquest any 2024 tornarem a impulsar la preacceleradora perquè els resultats han estat per sobre de les expectatives”, destaca la directora d’emprenedoria i creixement empresarial de la Cecot.

Finalment, Sallent ha fet referència a la posada en marxa, l’any 2023, d’una Oficina de Finançament que té la capacitat d’analitzar els projectes d’inversió, des de la perspectiva empresarial, i amb un equip tècnic que treballa activament amb entitats financeres tant del sector públic com privat per proporcionar assessorament expert i obtenir les solucions financeres més idònies al millor cost possible. L’Oficina té la capacitat d'aconseguir un mix amb solucions provinents de la banca de promoció pública (o instruments "agermanats") que en col·laboració amb el mateix banc, permeten a la persona empresària aconseguir avantatges en termes de costos financers, millorar la solvència empresarial i diversificar els riscos. “Malgrat el poc temps que fa que la tenim en marxa, l’Oficina de Finançament ha aconseguit cobrir 10 iniciatives inversores durant el 2023 i ha aconseguit més de 2,7M€ en la seva etapa d’arrencada, estem satisfets”.

“El volum total de serveis oferts pel Departament d’Emprenedoria i Creixement Empresarial de la Cecot es pot traslladar en prop més de 2.420 el 2023 però podem dir, amb satisfacció, que l’acumulat de servei de totes les línies del departament, des del 2011, és de 31.962 persones emprenedores i empreses”, conclou Laura Sallent.