La Cecot demana al Govern que actuï de forma immediata sobre la regulació dels preus de l’electricitat per esmorteir l’impacte sobre l’activitat empresarial i la ciutadania

La Comissió Europea finalment ha donat el vistiplau perquè els Estats membres tinguin la possibilitat de regular els preus de l’electricitat en circumstàncies excepcionals als seus territoris.
  • Casas: “en breu, el Govern d’Espanya podrà actuar sobre la regulació del preu de l’electricitat i des de la Cecot urgim a l’executiu a que apliqui mesures de manera immediata per pal·liar les conseqüències negatives sobre el conjunt de l’economia i la ciutadania, malgrat sabem que les solucions per reestructurar el mercat elèctric vindran a llarg termini”.

La Cecot celebra que la Unió Europea hagi reconsiderat la seva posició i acceptés estudiar la possibilitat d’actuar directament sobre els preus de la llum en el marc del pla energètic aprovat ahir dimarts per l’executiu europeu. Fins el mes de juliol de 2021 a Espanya sí era possible limitar els preus en el mercat majorista però en implementar els canvis de regulació marcats per les directives europees, aquesta possibilitat va quedar inhabilitada.

Els darrers mesos la Cecot, com multitud d’entitats i organitzacions econòmiques i empresarials, ha estat exigint que la Unió Europea replantegés el sistema de fixació de preus de l’electricitat, excloent dels mercats majoristes (pool) de l’electricitat la generació amb gas natural. Alhora també ha estat reclamant la fixació de l’import dels impostos per evitar que la factura de la llum anés augmentant proporcionalment amb el preu del mercat. “És cert que el mercat energètic necessita la reforma estructural que apunta la Ministra Teresa Ribera, i que des de Cecot s’ha reivindicat històricament per l’impacte sobre la competitivitat empresarial, però mentrestant arriba, cal actuar sobre la situació actual i aplicar mesures extraordinàries de manera immediata en benefici de l’activitat productiva i els ciutadans”, explica Josep Casas, director de l’Oficina per la Transició Energètica de la Cecot.

“Sembla que la pressió realitzada per diversos països, entre ells Espanya, per exigir a Brussel·les canvis en la regulació que permetin alhora canviar la regulació dels preus i utilitzar un fre d’emergència quan els preus es disparen, està donant fruits”, reflexiona Casas que afegeix que “s’hi ha sumat la pressió sobre els mercats energètics que ha ocasionat la invasió russa a Ucraïna. Necessitem que la Comissió Europea acceleri el procés de revisió de mesures per limitar l’efecte contagi dels preus del gas sobre els de l’electricitat que s’ha compromès a estudiar amb els actors implicats”.

“Una altra possibilitat d’actuar a curt termini en la crisi energètica, seria reduir part dels impostos dels carburants que suposen quasi el 50% de la despesa. A la Cecot, més enllà del sector del transport, estem experimentant un increment, entre les empreses, de la preocupació pels preus dels carburants. Un fet que impacta de manera transversal tant a empreses com a particulars”, conclou Casas.

En paral·lel a la demanda d’actuació immediata a la CE i al Govern, la Cecot continua treballant en l’assessorament i la implementació de mesures a les empreses cap a la transició energètica i alhora pal·liar els efectes dels mercats energètics sobre la seva competitivitat i que passa, en la seva majoria, per promoure l’autogeneració i l’autoconsum.  Des de l’Oficina per la Transició Energètica s’està aconsellant a les mitjanes i petites empreses accelerar les inversions en generació de renovables per autoconsum, “especialment en fotovoltaica i bioenergies per tenir menys cost en els subministraments”; s’està promovent l’emmagatzematge d’energia;  s’està assessorant sobre com millorar l’eficiència energètica, és a dir l’estalvi i s’està informant sobre els ajuts que hi ha actualment i els que es publicaran en un futur proper.

Informació de context

Des del mes d’octubre de 2021, els Estats membres de la UE han pogut mitigar l’impacte dels preus elevats en els consumidors vulnerables mitjançant La Caixa d’Eines de Preus de l’Energia, que continua sent un marc important per la implementació de mesures estatals.

A la reunió d’ahir a Brussel·les, la Comissió ha presentat als Estats membres un document d’orientacions addicionals, confirmant la possibilitat de regular els preus en circumstàncies excepcionals i establint com els Estats membres poden redistribuir els ingressos procedents dels beneficis elevats del sector energètic i el comerç d'emissions entre els consumidors.

Dins d'aquestes directrius, també pel que fa al mercat de l'electricitat, l'Executiu comunitari proposa a més, que els països de la Unió Europea puguin recuperar part dels anomenats “beneficis caiguts del cel” de les empreses elèctriques, dins d'un seguit de mesures dissenyades perquè els Estats puguin esmorteir els preus rècord de l’energia.

Les normes sobre ajuts estatals de la UE també ofereixen opcions als Estats membres per proporcionar suport a curt termini a les empreses afectades pels alts preus de l'energia i ajudar a reduir la seva exposició a la volatilitat dels preus de l'energia a mitjà i llarg termini.