Notas de Prensa

Naila Juanola de l’Institut Josep Brugulat de Banyoles guanya el 1r premi de la 19a edició del Concurs d’Aprenents de Fusteria

Soler: “tot i els avenços tecnològics que s’estan produint, aquesta professió sempre requerirà de la sensibilitat dels professionals pel que fa als acabats de les peces i l’actitud davant de la feina”.

Després de l’aturada de dos anys que ha provocat la pandèmia, el Gremi de la Fusta ha celebrat de nou aquesta setmana el Concurs d’Aprenents de Fusteria, la dinovena edició, amb la participació de setze alumnes de quatre centres formatius de Catalunya: l’Institut Josep Brugulat de Banyoles; l’Institut Vil·la Romana de la Garriga; del Pla de Transició del Treball de l’Escola Art i Disseny de Terrassa; i l’Institut Escola Industrial de Sabadell.

Els premis, lliurats per Ramon Alemany, director de l’Escola d’Art i Disseny de Terrassa, Pere Solanellas, president del Gremi de la Fusta, i Joaquim Soler, tresorer del Gremi  de la Fusta, compten dotació econòmica que enguany ha estat per:

• 1r premi (dotat amb 300€) | Naila Juanola Quintanas de l’Institut Josep Brugulat.
  • 2n premi (dotat amb 200€) | Pau Mercader Serra de l’Institut Josep Brugulat.
  • 3r premi (dotat amb 100€) | Tani Arnés Alsina de l’Institut Escola Industrial de Sabadell.

En aquesta edició el jurat ha considerat una menció especial a Lluc Riba Ustrell de l’Institut Escola Industrial de Sabadell.

El concurs ha estat conduït per Joaquim Soler, tresorer del Gremi de la Fusta qui ha encoratjat als participants a continuar aprofundint en aquesta professió ja que representen el futur del sector. Ha destacat que, “tot i els avenços tecnològics que s’estan produint, aquesta professió sempre requerirà de la sensibilitat dels professionals pel que fa als acabats de les peces i l’actitud davant de la feina”. Soler també ha posat en valor la tasca dels professors i tutors d’aquests centres educatius.

El director de l’Escola Municipal d’Art, Ramon Alemany ha estat l’encarregat d’inaugurar el Concurs que s’ha desenvolupat a l’Escola Municipal d’Art de Terrassa on els participants han tingut a la seva disposició les eines i materials necessaris per poder elaborar en tres hores la mateixa peça de fusta proposada pel Gremi. Aquest any, els alumnes havien de realitzar una feina d’acoblament en fusta de sis peces de pi amb un rebaix de forquilla i una ànima d’unió hexagonal per separat que, posteriorment al treball d’encaixos, tall i rebaixats, havien d’encaixar i poder ser desmuntable. El jurat, composat per tres membres de la Junta Directiva del Gremi, Joaquim Soler, Antonio Solís i Martí Romero, han valorat aspectes com el marcatge de la fusta abans de començar a tallar, els encaixos; l’elaboració de l’encàrrec en el temps marcat; l’actitud dels concursants davant la peça durant les hores d’execució; l’acabat final de la peça, el nivell de polit, la netedat del lloc de treball durant l’execució o la relació del resultat final amb el cicle cursat pel l’alumne/a. “Francament, estem satisfets amb el nivell de treball que hem vist avui aquí, en general estaven molt bé”.

Un dels objectius del Concurs d’Aprenents de Fusteria és veure com els participants es desenvolupen amb les eines bàsiques de l’ofici, tot i que avui dia ja es poden fer mecànicament, però des del Gremi de la Fusta es considera important que els alumnes es maneguin bé amb el xerrac, el martell, l’informador, el paper de vidre o la raspa, per posar algunes de les eines que els alumnes d’aquesta 19a edició han hagut d’utilitzar i que el jurat ha tingut en compte.

Pere Solanellas, president del Gremi, ha encoratjat a tots els participants a no deixar de formar-se mai i ha posat de manifest de nou la importància de recuperar la figura de l’aprenent per garantir la continuïtat de l’ofici; ha destacat també valors com l’esforç, la perseverança i la humilitat com a clau d’èxit per poder prosperar en aquest sector.

El Gremi de la Fusta organitza el concurs en el marc de la celebració de la seva festa anual amb motiu del seu patró Sant Josep, també organitza el Concurs de Disseny en Fusta Jordi Amat i finalitza els actes commemoratius amb un sopar de germanor que aquest any excepcionalment es celebraran a finals de maig.

Informació corporativa

El Gremi de la Fusta, format per prop de cent empreses del sector, és una organització empresarial d’àmbit comarcal, vinculada a la patronal Cecot, que agrupa empreses del sector de la fusta bàsicament de l’àrea del Vallès. Actualment ostenta la presidència de la Federació de la Fusta i el Moble de la província de Barcelona, així com de la Confederació Catalana de la Fusta, també representa a Catalunya a UNEMADERA, l’associació estatal del sector.