Notas de Prensa

La Federació Empresarial del Metall considera desafortunades i sorprenents les afirmacions del president de Foment del Treball sobre el creixement econòmic a Catalunya

Les declaracions de Joaquim Gay de Montellà aquesta setmana a El Mundo han sorprès a les empreses del sector del metall representades per la FEM que no comparteixen afirmacions com que l’economia catalana “estarà sense creixement econòmic durant deu anys o més”.

• El sector del metall està experimentant increment positiu de l’activitat, en el seu conjunt, i la taxa d’atur no supera el 5%. La previsió de les empreses per al 2018 és de creixement sostingut i un increment de les exportacions.

• L’informe del FMI publicat aquesta setmana reconeix un menor impacte de l'esperat per la crisi política de Catalunya i una millora general a la zona euro, incrementant una dècima el creixement per 2018 en relació al seu anterior informe.

La Junta Directiva de la FEM, reunida ahir en sessió ordinària, va afegir al seu ordre del dia la valoració de les afirmacions del president de Foment del Treball, Joaquim Gay de Montellà, publicades a El Mundo  el mateix dimarts en les que projecta una visió negativa i sense fonamentació sobre un estancament de l'economia catalana en els propers anys.

La FEM, conformada per la Unió Empresarial Metal·lúrgica de Terrassa, el Centre Metal·lúrgic de Sabadell i la Unió Patronal Metal·lúrgica del Vallès Oriental, ha qualificat de desafortunades i sorprenents les declaracions del màxim representant empresarial a Catalunya:

Desafortunades perquè projecta un escenari allunyat de la realitat de l’activitat empresarial, com a mínim de la que fa referència al sector metal·lúrgic. La FEM representa actualment prop de set mil empreses del metall al Vallès que apleguen seixanta mil treballadors. El balanç de l’exercici 2017 per al conjunt d’empreses del metall va ha estat positiu, tant en creixement de producció, com en increment de les exportacions. El resultat del sondeig anual sobre perspectives per al 2018 també va ser positiu per al conjunt de les empreses que confirmaven una perspectiva de creixement sostingut. Si bé és cert que en alguns casos apuntaven la necessitat d’estabilitzar la situació política a Catalunya per recuperar l’estabilitat institucional. El metal·lúrgic ha estat un sector en creixement positiu i també és dels sectors amb menor taxa d’atur, un 5%. Tanmateix, més enllà del sector del metall, l’economia catalana continua creixent des del gener com demostra el resultat de l’activitat del Port de Barcelona, el volum d’exportacions o l’activitat de l’Aeroport del Prat. Des de la FEM es creu que el període d’incertesa de l’últim trimestre de 2017 va diferir la presa de determinades decisions que s’estan reactivant en el primer trimestre de 2018 però en cap cas va fer desaparèixer o perdre l’alt percentatge d’inversions que determinats mitjans de comunicació apunten.

Sorprenents perquè afirmar que “Catalunya es dirigeix cap a un llarg període de standby, sense creixement econòmic durant deu anys o més, com va passar al Japó” o que “hem de seguir l’exemple positiu del País Basc. Va tenir més dificultats que Catalunya ara i, tanmateix, ha recuperat un desenvolupament que la fa una de les àrees més atractives per invertir a España i Europa”, és comparar situacions que res tenen a veure amb el context i la situació a Catalunya. Des de la FEM es considera arriscat,  sense fonament i inoportú fer una predicció a deu anys sobre la situació econòmica. És una previsió que ni els economistes més reputats s’aventuren a fer.

Opinions com aquestes allunyen la visió d’una entitat com Foment del Treball de la que té gran part del teixit empresarial que en forma part i que coneix el seu dia a dia. Un teixit empresarial que, d’altra banda, qüestiona que les previsions econòmiques dels darrers anys sempre estiguin a la baixa i per sota dels indicadors reals. Des de la FEM no s’entén aquesta excessiva prudència en la previsió dels indicadors que, a més, considera innecessària.

I de fet, el mateix FMI acaba de publicar l’informe del primer trimestre on reconeix que van exagerar l’impacte de la crisi política de Catalunya a les seves previsions i on millora les perspectives per aquest any en una dècima més que en el seu anterior informe, un 2,8% de creixement de l’economia espanyola, i preveu un 2,2% de creixement per al 2019. Aquesta millora de les perspectives respon, doncs, a un "menor impacte" de l'esperat per la crisi política de Catalunya i una "millora general" a la zona euro. I que, a criteri de FEM, projecta una expectativa empresarial i econòmica allunyada de les afirmacions del president de Foment del Treball.

Sobre la Federació Empresarial del Metall - FEM

Es constitueix l’any 2015 de la mà del Centre Metal·lúrgic de Sabadell i de la Unió Empresarial Metal·lúrgica per guanyar dimensió, cooperar, i defensar millor i de manera conjunta els interessos empresarials del sector metal·lúrgic, així com el de compartir i compartir serveis de valor afegit per a les empreses del metall que representen. L’any 2017 s’adhereix la Unió Patronal Metal·lúrgica del Vallès Oriental i actualment representa prop de 7.000 empreses del metall al Vallès que apleguen 60.000 treballadors/es.