Cecot Persona i Treball impulsa el “Dones que ho podem tot” per orientar en la cerca de feina després dels 45

VALORACIÓ ATUR| La Cecot valora positivament l’increment de l’afiliació durant el mes de març publicat avui, així com la reducció de l’atur del mes de març tot i ser la més baixa des del 2011.
  • “Dones que ho podem tot: canvis i cerca de feina després dels 45” és un taller de 12 hores que es desenvolupa per impuls dels consistoris preocupats per la reinserció laboral del col·lectiu de dones de més de 45 anys que en el moment del taller no estan treballant.
  • L’equip de tècnics de Cecot Persona i Treball han impartit quatre tallers en el primer trimestre d’any i es preveu assolir la xifra del 2018 amb un total de nou tallers i una mitjana de participació de deu dones per taller.

L’objectiu del “Dones que ho podem tot” és apoderar i ajudar les dones a fer front als canvis en l’àmbit laboral a partir dels 45 anys i orientar-les en el procés de cerca de feina a partir d’aquesta edat. Des de la reflexió sobre el rol, les competències, la resiliència; i amb motivació, eines renovades i un pla personal de cerca de feina i formació.

Segons Laia Sabater, tècnica d’orientació laboral i encarregada d’impartir els tallers, el que es persegueix és que aquestes persones puguin socialitzar la seva situació per poder compartir una part del camí en la cerca de feina amb altres dones que estan passant per un procés similar. “Aquest és un fet motivacional important, tant a nivell individual com col·lectiu, ja que s’amplia la xarxa de contactes de l’entorn habitual de cada persona i està demostrat que acaba tenint efectes positius per la majoria de persones del grup”, afirma Sabater, “aquests efectes poden ser des de recomanacions, intercanvi d’informació sobre ofertes de feina, o anímics, que solen ser dels més importants en aquest col·lectiu de persones per tal de fer front als diferents reptes que han d’assumir i que, en la majoria de casos, són comuns”.

Durant el primer trimestre d’aquest any s’han impartit quatre tallers impulsats al territori per les àrees de promoció econòmica o els serveis locals d’ocupació dels ajuntaments de Pineda de Mar, Sant Joan de Vilatorrada, Sant Joan Despí i del Prat del Llobregat, aquest darrer ha estat el més massiu amb un total de divuit dones participants. Cecot Persona i Treball ja té previst impartir dos més en breu i no descarten arribar a la xifra dels nou tallers que van realitzar l’any passat.

Els tallers consten de tres sessions presencials de quatre hores cadascuna. Durant la primera sessió les participants descriuen el moment d’inflexió que estan vivint, arribant a definir el seu rol social, sabent com es forma, què els suposa canviar-lo, per quines fases han de passar per arribar a fer el canvi i detectar què les ajuda a tirar endavant.  La segona sessió ja es focalitza en el treball personal, mitjançant el coaching per a l’activació, que pretén definir una estratègia de cerca de feina per a cada persona. En aquesta segona sessió es revisen les competències adquirides en cadascun dels rols vitals desenvolupats i com es poden transportar a l’àmbit professional. Les participants visualitzen les fortaleses i les mancances de cadascuna i es donen pautes per a superar-les. Es presenten les estratègies bàsiques de cerca de feina i s’apunten les més adequades a cada participant. Posteriorment es realitza la cerca d’informació sobre formació, feines que es poden dur a terme, directori d’empreses on fer-hi autocandidatura. I la darrera sessió ja tracta aspectes de CV relatius a definir les competències, el pla de formació per millorar el perfil i un pla de treball per trobar feina.

Sabater destaca la valoració positiva per part de totes les dones que han realitzat el taller en qualsevol de les poblacions on s’ha impulsat fins el moment i posa l’èmfasi en que “així com hi ha nombrosos programes per a joves i per a d’altres col·lectius específics, no és tan comú trobar projectes centrats en dones a partir de 45 anys. I això ho valoren molt. Cal tenir present que, molt sovint, les trajectòries professionals de les dones d’aquesta franja d’edat tenen denominadors comuns que cal treballar de manera singular, com per exemple, carreres professionals interrompudes per la cura d’infants i de familiars o abundància de jornades de treball parcials no desitjades”.

El programa està promogut pels Ajuntaments dels municipis mitjançant el finançament de la Diputació de Barcelona.

Valoració dades de l’atur del mes de març publicades avui

Segons les dades publicades avui pel ministeri d'Ocupació i Seguretat Social, l'atur registrat a Catalunya ha baixat en 902 persones al març, fins a situar-se en un total de 395.740 aturats. Aquesta davallada significa una reducció del 0,23% respecte al febrer.  La Cecot valora positivament l’increment de l’afiliació registrada en el mes de març i creu que l’ocupació millorarà durant la campanya de Setmana Santa.

Així doncs, insisteix, la reducció de l’atur del mes de març i l’increment de cotitzants a la seguretat social són dades positives i fan intuir que la tendència durant aquest primer semestre continuarà per aquesta via. No obstant, per consolidar el procés de recuperació s’ha d’aprofundir en reformes que afavoreixin i acompanyin la reactivació econòmica i la competitivitat de les empreses, flexibilizant les condicions en les que es desenvolupen perquè puguin reforçar la seva capacitat d’adaptació i de creació d’ocupació. A les portes d’unes eleccions municipals i unes generals, els agents socials i econòmics plantegen la necessitat d’assolir acords d’estabilitat que dotin de seguretat i certeses les decisions que s’han de prendre en l’activitat empresarial.

La Cecot considera que encara s’ha de fer molt per millorar els marcs de relacions laborals i l’economia i proposa millores per la competitivitat destinades a reduir la taxa d’atur, com ara el canvi de model dels serveis d’ocupació, la reducció de les cotitzacions a la SS, relacionar polítiques actives amb polítiques passives d’ocupació, entre moltes altres.