El 53% dels participants del “Jove, forma’t i ocupa’t” impulsat per Cecot Formació han estat contractats o han retornat al sistema educatiu

Més de 80 joves es van interessar en participar en aquest programa, dins del projecte Singulars, que ha consistit en accions d’orientació, formació professionalitzadora a mida, inserció laboral i retorn al món educatiu.
  • El programa és una iniciativa del Servei d’Ocupació de Catalunya amb l’objectiu de reforçar l’ocupabilitat i les competències professionals dels joves en situació d’atur i afavorir la seva inserció laboral o bé el retorn al sistema educatiu.

Cecot Formació ha finalitzat aquesta setmana la 2a edició del programa “Jove, forma’t i ocupa’t” en el marc del projecte Singulars, un programa que ha estat finançat pel Servei d’Ocupació Catalunya i el Fons Social Europeu. Els resultats obtinguts han tornat a ser positius ja que l’equip de professionals de l’entitat han aconseguit que el 53% dels participants hagin estat contractats per empreses o bé hagin retornat al sistema educatiu.

La directora de Cecot Formació, Eulàlia Martínez Puig, posa de relleu la importància d’aquest tipus de programes destinats a joves  d’entre 16 i 29 anys, en aquest cas inscrits al registre de Garantia Juvenil com a demandants d’ocupació no ocupats a les oficines de treball del Servei d’Ocupació de Catalunya. “L’any 2019 la taxa d'atur juvenil va caure tres punts respecte a la de l'exercici anterior, però la xifra encara no baixa del 30%. És a dir, que un de cada tres joves menors de 25 anys està aturat”, recorda Martínez qui afegeix que “amb dades de l’Observatori Català de la Joventut l’atur afecta especialment al 36,4% dels joves de 16 a 19 anys, quan la taxa juvenil és del 19,2%, als joves amb estudis obligatoris (30%) per sobre dels joves amb educació post obligatòria (14,5%) i als joves estrangers (19,8%) per sobre dels joves amb nacionalitat espanyola (19,1%)”.

L’objectiu del programa contempla una doble vesant. Per una banda, millorar l’ocupabilitat dels joves en situació d’atur construint amb cadascun d’ells un full de ruta personalitzat i dotant-los d’una formació professionalitzadora a mida i lligada al lloc de treball, i d’aquesta manera poden completar el seu projecte professional, i per una altra banda, cobrir la necessitat de professionals que tenen actualment les empreses dels sectors del manteniment industrial, l’hostaleria i el retail amb dificultats per a resoldre els relleus generacionals dels oficis, alhora que també es mitiga l’atur juvenil del territori.

Cecot Formació és una entitat en contacte permanent amb el teixit empresarial del sector del metall de Vallès Occidental i coneix de primera mà algunes de les seves dificultats, com per exemple la de trobar nous perfils laborals, sobretot en la població jove, per això s’ha capacitat, professionalitzat i format nois i noies joves en les especialitats de Manteniment industrial, Serveis bàsics d’Hostaleria i el Retail.

“Creiem que la valoració dels joves que passen pel programa va més enllà de l’aspecte formatiu, comentaris com el del Xavier o l’Álvaro, dos dels participants del programa, ens traslladen la satisfacció de sentir-se recolzats, acompanyats i amb noves habilitats personals per afrontar els reptes professionals amb que es trobaran”, valora la directora de Cecot Formació.

El projecte constava de 4 fases que van combinar 3 actuacions diferents, d’aquesta manera es va crear un itinerari personalitzat per a cada participant.

A la primera fase del projecte es va fer una selecció dels candidats. Aquests joves van treballar amb una eina elaborada per aquest projecte, que va definir el perfil competencial dels nois i noies i que va consistir en un qüestionari online de motivacions, interessos, aptituds i actituds que definiran les seves competències.

La segona fase va ser la tutorització. En aquesta estaven incloses actuacions d’assessorament individualitzat i orientació professional i s’ha dut a terme de manera transversal durant tot el projecte.

La tercera  fase és la de de formació professionalitzadora a mida. Per tal de reforçar les competències professionals dels joves s’ha realitzat una formació teòrica-pràctica amb un mòdul de Prevenció de riscos laborals.

En el mes de desembre es va finalitzar la quarta fase del programa, la d’ocupació o retorn al sistema educatiu. En aquesta última fase del programa s’ha ofert informació, assessorament i acompanyament en la inserció laboral o bé, el retorn al sistema d’educació reglada.

El Xavier Gorina, un jove de 26 anys, ha aconseguit un lloc de treball mitjançant el programa i explica que “la millor decisió va ser participar en un programa com aquest. Mai m'hagués imaginat trobar-me amb un equip d’orientació, de professors i professores tan entregats com els de Cecot Formació. Estic molt agraït per tota la dedicació rebuda durant el projecte, i gràcies a ells i a la meva constància puc dir que segueixo treballant a l’empresa que em va contractar una vegada vaig acabar la formació”.

El cas de l’Álvaro de los Llanos, de 17 anys, ha estat el de retornar al sistema educatiu, “durant el programa he après la importància de l'esforç i del companyerisme, les tutores m'han ajudat a trobar el meu camí i m’han donat alternatives per formar-me. Gràcies a la motivació dels professors i el mètode del curs de Manteniment Industrial he vist que volia continuar estudiant i, actualment estic cursant un Cicle Formatiu de Grau Mig d'aquest àmbit als Salesians de Terrassa”.

SERVEIS DESTACATS: