La formació en modalitat virtual ja suposa el 80% del total de formació impartida per Cecot Formació

Cecot Formació fa balanç de l’impacte que la pandèmia ha tingut sobre l’activitat formativa d’empreses i professionals.
  • La crisi sanitària ha suposat l’aparició de múltiples oportunitats de formació i de més flexibilitat en l’oferta i en la prestació del servei, la qual cosa ha permès a l’alumnat optimitzar el temps i estalviar despeses, fent que la modalitat formativa virtual hagi arribat al 80% de la formació total des de l’esclat de la pandèmia.
  • Les noves tendències laborals passen per demandar perfils flexibles, tecnològics, autònoms i proactius.

Després d’un any des de l’entrada en vigor del primer estat d’alarma i els posteriors confinaments, l’equip de Cecot Formació fa balanç de l’impacte que les mesures impulsades pels governs per tal d’evitar la propagació del virus de la Covid-19 sobre l’activitat formativa des de març de 2020 a març de 2021.

El centre ha hagut d’accelerar la seva pròpia transformació digital i adaptar programes, formacions i materials formatius al món virtual. “Teníem definit un pla de treball amb una implementació progressiva de les formacions mitjançant noves plataformes, com ara Moodle, i noves modalitats adaptades a les necessitats dels nostres alumnes”, explica Eulàlia Martínez Puig, directora de Cecot Formació & Desenvolupament, “però tot l’equip tècnic i l’equip docent hem hagut d’accelerar aquesta previsió, i hem executat en pocs mesos noves metodologies per impartir una formació adaptada a la metodologia virtual”. Martínez afegeix que la formació virtual “ha pres tal rellevància durant el 2020 que els centres formatius estem reajustant els nostres programes per incrementar l’oferta d’aquesta modalitat en els programes anuals”.

I és que la modalitat virtual ha salvat el sector de la formació el darrer any, “no només hem pogut prestar el servei a empreses i alumnes sinó que, a més, tant les unes com els altres manifesten haver experimentat una millora en la gestió del temps, accés a múltiples oportunitats de formació, més flexibilitat, així com un estalvi de costos. Ja sigui per la reducció en el nombre de desplaçaments, com pel volum d’impressió dels materials formatius, per posar dos exemples” afirma la directora de Cecot Formació & Desenvolupament.

Tanmateix, Cecot Formació ha format 890 alumnes en modalitat presencial en el darrer any, en totes aquelles formacions que requereixen aula pràctica com ara operadors/es de carretons elevadors, operaris/es de grua, de control numèric en fresa i control numèric en torn o soldadura, entre altres especialitats.

El balanç de la gestió en el darrer any projecta prop de 17.051 hores de formació impartides a més de 4.440 alumnes en 447 accions formatives. “Hem de tenir en compte que els primers mesos de pandèmia vam estar aturats per la incertesa del moment sobre si podíem mantenir o no tota la formació ja iniciada o programada en modalitat presencial. Així que més enllà de poder donar cobertura a les necessitats formatives dels nostres alumnes mitjançant plataformes d’e-learning estem molt contents amb el grau de satisfacció expressat mitjançant els qüestionaris de valoració i que atorguen un 9,16 de mitjana qualitativa i un 9,34 sobre 10 a l’equip docent”, conclou la directora de Cecot Formació & Desenvolupament. El canvi cap a la modalitat d’aula virtual síncrona ha suposat un repte per l’equip docent i, tal i com recullen les avaluacions, ha resultat una experiència satisfactòria on s’ha mantingut, en alguns casos superat, els nivells de satisfacció de la modalitat presencial.

La irrupció de la pandèmia ha fet que en aquest darrer any una part important de les temàtiques de formació sol·licitades hagin patit canvis. Tret de l’aprenentatge  d’idiomes o de desenvolupament comercial que han continuat mantenint-se de manera predominant en l’oferta global,  l’oferta formativa ha virat amb molta força cap a temàtiques com la transformació digital, la ciberseguretat, la gestió d’equips i la filosofia agile, amb un fort creixement del perfil tecnològic amb gran capacitat de resiliència, flexibilitat i coneixements tecnològics. El desenvolupament comercial en aquests moments també ha pres especial rellevància en les estratègies empresarials i ha generat noves necessitats formatives i la necessitat de definir actuacions híbrides per part dels equips comercials: quins canvis implementar i com implementar-los tenint en compte l’obligada transformació d’una alta presencialitat precovid cap a un increment de venda/visita virtual.

“Les empreses necessiten i demanden professionals creatius, amb autonomia personal i proactivitat, que aportin innovació i que surtin de la zona de confort per tal de conèixer els seus clients i guanyar en competitivitat i flexibilitat”,  afirma Martínez, així és que per aquest 2021, Cecot Formació oferirà novetats formatives d’alt nivell amb la flexibilitat que el sistema demanda i consolidarà la plataforma Moodle per l’oferta de formació a les empreses i professionals associats, mitjançant webinars. També prendrà rellevància els propers mesos el projecte Oxford University per oferir certificacions en els idiomes dins el Marc Comú Europeu de referències de les llengües MERC, així com una oferta generada de la mà de professionals que exerceixen com a magistrats, inspectors de treball o inspectors fiscals per oferir jornades específiques sobre les normatives de l’àmbit laboral i fiscal, les que més preocupen a les empreses per les obligacions impositives que representen.

Tanmateix, l’oferta formativa abraçarà totes les àrees necessàries en l’àmbit empresarial: àrea economicofinancera i fiscal; normativa fiscal; idiomes; àrea internacional; màrqueting i comercial; recursos humans; soft skills o tecnologies informàtiques. Un catàleg formatiu que ajudarà les empreses i professionals a sortir més reforçats del nou paradigma laboral que està provocant la COVID-19.

TESTIMONIS

"Disposar del format de classe virtual m'ha permès, com a docent, impartir les sessions a persones de zones geogràfiques distants que d'altra forma no s'haguessin pogut inscriure a la formació. D'altra banda, però, la connexió virtual actua com un mur que dificulta intuir informació de gran valor per al/la docent: l'estat anímic i el grau de percepció sobre la matèria tractada. Tanmateix, es fa més complicat portar a la pràctica tècniques de gaming, tan profitoses per a les dinàmiques de grup a classe".

SANDRA ARCOS, fa la formació amb CF de tot l’àmbit de les noves tecnologies i eines digitals, és diplomada en Turisme i Màster en Direcció d’Empreses, especialitzada en Direcció Operativa i Desenvolupament de Processos Operatius i Digitals i Mentora d’Emprenedors Digitals.

"La formación en POWER BI realizada en 2020 en modalidad virtual con Cecot nos permitió formar a personas de diferentes áreas de la empresa, esta formación estaba incluida en el Plan de Formación. Realizar estas formaciones de forma virtual nos ha facilitado la organización de las sesiones ya que asistentes de diferentes centros de trabajo o que estaban teletrabajando podían estar en la misma convocatoria, ha contribuido a que los participantes se familiaricen con la aplicación corporativa Teams y a que las personas se adapten a las nuevas formas de aprendizaje dejando atrás el modelo tradicional de formación presencial. En definitiva, la formación virtual en POWER BI ha contribuido a la transformación digital de la compañía, esta nueva manera de realizar las formaciones nos ha aportado agilidad, flexibilidad organizativa y una mejora en las competencias digitales".

VERÓNICA LERMA, técnica de formación y desarrollo en B. Braun Medical, S.A.

"Des del Consorci Sanitari de Terrassa volem agrair l’esforç d’entitats com Cecot Formació, que s’han adaptat i reinventat per poder donar continuïtat a la formació, tant necessària pel continuo creixement dels nostres professionals i, ara més que mai! Tot i la situació que hem viscut, s’ha demostrat que no hi ha límits per tots aquells que tenim ganes d’ensenyar i els que volem aprendre! Destacar i felicitar el webinar amb el Pep Marí “Aprendre dels campions” on va demostrar que virtualment l’impacte potser igual d’exitós".

CRISTINA TORRENTE, formació i desenvolupament. Direcció de RH i Gestió de Persones al CST