La Cecot reclama col·laboració i cooperació entre l’administració i les empreses per potenciar la competitivitat empresarial en un moment de canvi

Antoni Abad, president de la Cecot, ha expressat la necessitat de que les administracions i els polítics tinguin en compte les empreses, les patronals i els sindicats a l’hora de prendre les decisions per establir un colideratge efectiu per potenciar la competitivitat del país.

ARXIUS RELACIONATS:

Fepime Catalunya ha celebrat aquest dimecres una nova sessió del IV Congrés de Pimes de Catalunya protagonitzada per la confederació empresarial multisectorial Cecot amb l’objectiu d’analitzar l’estat actual de la pime catalana i elaborar un memorial de propostes de millora que es lliurarà a les administracions.

Antoni Abad, president de la Cecot ha iniciat la sessió assegurant que “ara estem vivint moments en clau de ‘re’, de repensar, reactivar i refundar les bases de la competitivitat a nivell europeu. I també és un temps de ‘co’, de cooperar, col·laborar i connectar”. En aquest sentit, ha expressat la necessitat de que les administracions i els polítics tinguin en compte les empreses, les patronals i els sindicats a l’hora de prendre les decisions per establir un colideratge efectiu per potenciar la competitivitat del país.

“Ens hem de trobar tots els actors implicats en una taula de diàleg, tal i com s’ha fet en matèria de salut durant la pandèmia, amb l’objectiu de prendre les millors decisions en un important moment de canvi i transformació com l’actual. Aquest partenariat públic i privat no és només per tirar endavant projectes sinó també per compartir la responsabilitat sobre el futur del país” ha afegit Abad.

La jornada ha comptat amb membres de la Cecot i representants dels diferents gremis que la conformen. Joan Ginestà, membre de Junta Directiva de l’Institut Industrial - Gremi Tèxtil, ha assenyalat totes les oportunitats apreses durant la pandèmia com el teletreball, els nous canals de comunicació amb clients i proveïdors i l’estalvi de despeses. “El valor de l’oportunitat d’aquesta pandèmia és l’autoconfiança en la nostra pròpia empresa. Hem estat capaços de ser flexibles, de fer bones planificacions de la producció i de gestionar certa tensió financera. Això ens ha de portar a una recuperació de la confiança en nosaltres mateixos i en la nostra indústria”, ha assegurat.

Com a representant del metall, Ramon Comellas, membre de la Junta Directiva de la Unió Empresarial Metal·lúrgica, ha manifestat la gran problemàtica per accedir a les matèries primeres, sobretot en el sector elèctric i electrònic. “Abans un microprocessador tenia un termini d’entrega de 2 o 3 mesos, ara ens estan donant més d’un any. Europa té una mancança molt gran perquè depèn de la producció de països asiàtics i quan es donen situacions com la pandèmia, el nostre sector ho pateix molt”.

Rossend Marquès, tresorer del Gremi Químic de la Cecot ha expressat la desconfiança del sector en els fons europeus perquè temen que no es podran beneficiar d’aquetes ajudes i ha demanat a les patronals fer un esforç per defensar els seus interessos.

Per la seva part, Josep Lluís Rodríguez, tresorer del Gremi de la Construcció del Vallès, ha lamentat la inseguretat jurídica que pateix el sector ja que s’ha vist afectat per lleis aprovades a corre cuita durant la pandèmia i que els han afectat negativament. D’altra banda, ha destacat la oportunitat que suposa l’arribada de compradors a Terrassa atrets no només pel preu sinó per la qualitat de vida que ofereix la ciutat.

Cristina Escudé, presidenta de Cecot Comerç, ha explicat que aquest sector ha estat un dels més castigats per la crisi degut als tancaments i restriccions. Malgrat tot, ha afirmat que els petits comerços han estat capaços d’adaptar-se a la situació i han fet grans avenços en matèria de digitalització que, de no ser per la pandèmia, haguessin fet durant els propers 5 anys. “El gran repte de futur del comerç passa per les ciutats i la recuperació dels eixos comercials. Estem perdent molts actius i estan quedant buits grans locals que no es tornaran a omplir. Necessitem recuperar els centres urbans amb passejos que permetin un ambient tranquil combinat amb l’activitat comercial”. En aquest sentit, ha apuntat que la llei del es APEUs és una bona eina si darrere hi ha tècnics preparats i qualificats per implementar els projectes.

Per últim, el president del Gremi de Transports i Logística de Catalunya, Antonio Martínez, ha lamentat que molts transportistes autònoms no han pogut accedir a cap tipus d’ajuda durant la pandèmia. “Malgrat tot, moltes petites i mitjanes empreses han apostat per la internacionalització i han perdut la por a anar a Europa, realitzant transports a països com França i Alemanya”, ha assegurat. “La distribució urbana no facilita la nostra feina. Necessitem centres urbans amables on es pugui passejar i treballar de forma ecològica i sostenible. De projectes i solucions en tenim però necessitem que les administracions ens acompanyin”, ha conclòs.

Les pimes, clau de la recuperació

El IV Congrés de la micro, petita i mitjana empresa de Catalunya 2021 finalitzarà el 15 de juny a la seu de Foment del Treball acompanyats pels principals actors econòmics de Catalunya. El congrés consta al voltant de 20 trobades amb 24 organitzacions territorials i sectorials de Catalunya.

La presidenta de Fepime, María Helena de Felipe, té l’objectiu d’establir un diàleg per abordar les preocupacions de les pimes en aquest context excepcional, així com, debatre sobre possibles accions que puguin facilitar una recuperació empresarial resilient, digital i sostenible. De fet, el lema de les trobades és “Resiliència, digitalització i sostenibilitat, les claus per a la recuperació de la pime catalana” i el propòsit és conèixer de primera mà la realitat i les necessitats de les pimes catalanes després d’un 2020 marcat pel pas de la pandèmia.

Sense dubtes, la Covid-19 no només ha saturat el sistema sanitari català, sinó que també ha condicionat l’activitat empresarial, derivant en una crisi econòmica que es continua allargant en el temps a causa de les mesures restrictives que els governs han anant aplicant amb l’objectiu d’evitar la propagació de la malaltia.

Les trobades a les diferents organitzacions estan programades com a sessions de treball per recollir les principals dificultats i reptes de les pimes en els diferents àmbits com pot ser, infraestructures, finançament, fiscalitat, innovació, internacionalització, relacions laborals, consum energètic, tràmits administratius, formació o competència deslleial, sempre des de la perspectiva de la pime.

Les conclusions de les sessions permetran redactar un document que reculli les principals inquietuds de cada sector i territori per millorar l’activitat empresarial.

Més sobre FEPIME:

La Federació d’Empresaris de la Petita i Mitjana Empresa de Catalunya – Fepime Catalunya és la patronal que representa les micro, petites i mitjanes empreses de Catalunya. Fundada l’any 2000, Fepime representa, de manera directa i indirecta, vora 400 organitzacions territorials i sectorials. L’entitat defensa els interessos de les pimes catalanes com a motor de creixement econòmic i social a Catalunya, Espanya i Europa a través de la seva pertinença a òrgans de govern d’organitzacions com CEPYME, SMEunited (Artesanat, petita i mitjana empresa unida d’Europa) i CESE (Comitè Econòmic i Social Europeu). Treballa perquè el marc polític i econòmic afavoreixi el desenvolupament de les pimes, que representen el 99,9% del teixit empresarial català i donen feina a tres quartes parts dels treballadors a Catalunya. Fepime Catalunya representa des de professionals autònoms i microempreses fins a petites i mitjanes empreses. www.fepime.cat