Informe de vigilància tecnològica | Ciberseguretat

El cibercrim és un fenomen sense fronteres, i en expansió. Cybersecurity Ventures estima que en el 2021 el cibercrim representarà un 1% del PIB mundial (xifra equivalent a un cost global de 6.000 milions de dòlars anuals), duplicant la xifra del 2015. En consonància, la despesa mundial en ciberseguretat creix a un ritme anual de quasi el 15%.

La ciberseguretat engloba el conjunt de mesures físiques, lògiques i administratives destinades a la protecció digital d’empreses, sistemes i persones davant d’atacs digitals que en comprometen la confidencialitat, disponibilitat o integritat.

Aquest és un àmbit viu i en constant evolució; mantenir-se actualitzat és tot un repte per als emprenedors, els negocis i, en general, per al teixit empresarial.

Els ciberdelinqüents són els principals agents que ataquen les indústries, usualment motivats per l’enriquiment il·lícit o el frau, tot i que darrere el cibercrim també pot haver-hi hacktivistes que es mouen per causes polítiques o ideològiques, hackers individuals especialment interessats a crear moments de caos, i fins i tot agents patrocinats per estats.

Clonació de targetes de crèdit, atacs en caixers automàtics (ATM), transferències bancàries interessades, frau en assegurances i serveis mèdics, suplantació d’identitat a la xarxa amb finalitat comercial, robatori de criptomònades, obtenció il·lícita i venda d’informació a terceres parts... Els atacs són cada cop més complexos, i a mesura que els perpetradors es tornen més agressius i desenvolupen noves tècniques de pirateria, creen danys a major escala en l’economia domèstica i, sobretot, d’empreses.

Les amenaces es propaguen mitjançant noves formes innovadores de programari maliciós, a través del compromís de cadenes de subministrament globals i per sofisticats actors criminals i estats hostils. D’entre les que són tendència, destaquen les següents:

Botnets: Amb la proliferació de dispositius amb connectivitat, les xarxes de robots informàtics (bots) executades de forma autònoma i automàtica tindran un paper cabdal en la seguretat d’Internet i en la ràpida difusió de noves ciberamenaces.

Supply-chain attacks: Els atacs a les cadenes de subministrament de proveïdors de productes i serveis amb l’objectiu d’afectar els seus clients seran una tendència habitual.

Atacs per correu electrònic: Tècniques com ara el BEC o el spear phishing són cada vegada més elaborades, i seguiran demostrant un gran èxit per a enganyar, cometre frau o infectar amb malware (programari maliciós) o alguna de les seves varietats, com el fileless malware.

Lateral movement: Els atacs laterals armats són una tècnica emprada pels ciberdelinqüents per desplaçar-se sistemàticament a través d’una xarxa a la recerca d’actius per fer inspeccions de memòria profunda.

Atacs via xarxes socials, com l’angler phishing. En paral·lel, esdevenen un problema global com a mecanisme per influir a nivell polític o econòmic les fake news.

Cryptojacking: La mineria il·lícita apareix en moments d’alt valor de les criptomonedes, o bé de ràpida devaluació.

• Fuites de dades a la “dark web”: El nombre d’incidents que acaben amb venda de dades personals creix cada any a causa del seu valor, així com de la proliferació de bases de dades al núvol.

SERVEIS RELACIONATS: