Notes de Premsa

El Gremi fa un crit d’alerta davant l’increment desmesurat de materials per la construcció i aconsella endarrerir l’execució de nous projectes

Creix la preocupació entre les empreses del sector de la construcció davant l’increment exponencial del preu de les matèries primeres com el ferro, l’alumini, la fusta, la ceràmica, el ciment o els totxos que amenacen la viabilitat dels projectes i la supervivència de les mateixes empreses.

Nota de premsa

• Toni Palet: “estem experimentant increments d’algunes matèries que van més enllà del 20% que pot suposar aproximadament el cost de l’energia. Hi ha materials que han incrementant el preu en un 100% i  això ens porta a recomanar als nostres associats a que endarrereixin  temporalment l’execució de nous projectes i que facin una revisió i una anàlisi dels costos i escandalls dels projectes que ja tenen en marxa per anar ajustant la despesa”.
  • Davant d’aquesta situació i, malgrat l’afectació directa que tindrà sobre l’activitat del sector, el Gremi també demana a les administracions públiques que endarrereixin la licitació de noves obres amb la perspectiva que els preus de les matèries s’estabilitzin i evitar sobre costos i desviacions de pressupost que acabarem assumint tots els contribuents.

Terrassa, 1 d’abril de 2022. El Gremi de la Construcció del Vallès (GVC) fa un crit d’alerta davant l’increment desmesurat de les matèries primeres i anticipa un alentiment del ritme de les construccions per l’encariment de preus de materials com el ferro, el ciment o els totxos.

El president del Gremi de la Construcció del Vallès, Toni Palet, denuncia que l’augment exponencial de preus està provocant la inviabilitat econòmica dels projectes actuals i posa en perill la supervivència empresarial de les empreses del sector, i no descarta l’alentiment de l’activitat com a mesura preventiva. Unes circumstàncies que afecten tant les empreses constructores amb increments de costos en projectes ja pressupostats i en execució, amb demores en les entregues finals d’habitatges, com als consumidors amb l’augment del preu final.

“S’estan produint aturades preventives en altres sectors importants i no podem descartar que també s’acabin produint en el nostre. Estem experimentant increments de preus que sobre passen els increments generats per la pujada de l’energia i, des del nostre punt de vista, no s’entenen”,  explica Palet, “ens estem trobant situacions tan complexes en el dia a dia d’un projecte de construcció en marxa com que el preu del ferro varia d’una setmana per una altra impactant directament sobre el cost total de l’obra. Tampoc s’expliquen increments del 100% del preu de les primeres matèries”.

Des de l’entitat confirmen la preocupació de les empreses constructores enfront de les fluctuacions del mercat, la incertesa en l’execució dels projectes d’obra nova, el descens general de l’ocupació i la possible especulació dels costos de la construcció. El gremi continuarà expectant a l’evolució dels preus del mercat i no descarta acabar recomanant als seus agremiats alentir l’activitat per garantir la seva supervivència empresarial. “Haig de recordar que les nostres empreses son mitjanes i petites i que la seva capacitat financera i d’endeutament és limitada”, recorda el president del Gremi de la Construcció del Vallès, “és per això que els estem proposant endarrerir l’execució de noves obres i fer una anàlisi setmanal de l’escandall de despesa i de la compra de material en les obres que tenen en curs per evitar que entrin a en pèrdues i mantenir el teixit empresarial del sector”.

El Gremi també està demanant a les administracions públiques que si tenen previst licitar obres ho endarrereixin uns mesos per ajudar a estabilitzar els preus de les matèries primeres i, en conseqüència, optimitzar el pressupost que hauran d’assignar, “en profit de la ciutadania i els contribuents que, en definitiva, som tots nosaltres”, al·lega Palet. “Sé que ens tirem pedres a la teulada del sector però hem d’evitar els sobre costos que considerem innecessaris en els projectes de la ciutat. Cal ajustar les despeses i mirar de contenir pujades de preus que no responen a cost directe sinó a variables de mercat com l’acopi”.

Una entitat que sí ha decidit aturar l’activitat és l’Associació de promotors immobiliaris de la província d’Alacant (Provia). Aquest col·lectiu, igual que comencen a fer altres associacions de promotors immobiliaris a diferents comunitats autònomes, ja va plantejar fa uns dies una aturada temporal de l’activitat del sector a causa de l’augment dels preus de les matèries primeres, esgrimint que les actuals condicions posen en perill la viabilitat dels projectes actuals i frena les iniciatives residencials de la regió.

Per a més informació:

Departament de comunicació de la Cecot

premsa@cecot.org | Tel. 93 736 11 15 | Mòbil 630 91 80 26