Oriol Junqueras rep, en visita institucional, a representants de la Cecot

El president de la patronal Cecot, Antoni Abad, i el secretari general, Oriol Alba, han compartit amb el president d’ERC part de les propostes incloses al document “Cecot #UpandGo de Mesures per reactivar l’economia, rellançar les empreses i transformar el model econòmic”, en el transcurs d’una trobada institucional a la seu del partit.
  • La Cecot ha traslladat a Junqueras la preocupació del teixit empresarial pel sobre endeutament generat per les mesures antiCovid-19, la necessitat d’innovar en la política fiscal per impulsar la reactivació econòmica i la importància d’implementar polítiques industrials.

El president de la patronal Cecot, Antoni Abad i el secretari general, Oriol Alba, s’han reunit aquesta setmana amb el president d’Esquerra Republicana de Catalunya, Oriol Junqueras.

La trobada, de caràcter institucional, s’ha emmarcat en l’agenda de trobades que Junqueras manté amb institucions i entitats socials, econòmiques i empresarials, la qual cosa ha facilitat que els representants de la Cecot hagin pogut compartir les principals preocupacions del teixit empresarial en l’actual situació socioeconòmica, i aprofundir en les Mesures per reactivar l’economia, rellançar les empreses i transformar el model econòmic que l’entitat va elaborar el mes de gener per tal de fer front a l’actual context. Com ja ha estat duent a terme en anteriors trobades institucionals amb representants polítics i de l’administració, la patronal catalana ha demanat coratge polític i diàleg per tirar endavant reformes, realitzant els acords necessaris i cercant el màxim consens possible per tal de dur-les a terme amb èxit. En aquest sentit Abad reitera que “el nostre teixit empresarial no pot permetre que tornin a diluir-se perquè el que necessiten les empreses i els autònoms és que s’actuï amb rapidesa i diligència si volem mantenir activitat productiva i ocupació”.

Reactivar l’activitat econòmica, i que aquesta es tradueixi en progrés i en benestar social per al país, és un punt de confluència entre administracions, agents econòmics i socials.  La Cecot creu que en aquest marc es poden generar amplis consensos i arribar a acords amb celeritat i per això és important que el marc de relacions institucionals sigui més estable i des de la base d’un respecte mutu.

Els assistents a la reunió han coincidit en la necessitat de sumar esforços, des dels diferents àmbits polítics, socials i econòmics, per aconseguir tant la necessària recuperació econòmica del país com la seva evolució. Des d’aquest punt de vista la Cecot aposta per una nova governança que passi per la implicació proactiva de la representació de les empreses en la presa de decisions que poden tenir un fort impacte en l’activitat econòmica i social. Una d’aquestes decisions que s’hauran de plantejar en breu són els Pressupostos Generals per al 2022 i el teixit empresarial representat per la Cecot demana conèixer amb temps la seva composició i com prioritzaran les distribucions per aportar competitivitat a les empreses i per donar suport al creixement econòmic. “Sempre hem demanat poder aportar la visió empresarial a la proposta dels pressupostos abans de la seva aprovació, de fet, fins i tot hem defensat impulsar uns pressupostos participatius per poder prioritzar amb una major base de coneixement social. D’aquesta demanda el Sr. Junqueras ja n’és coneixedor, de la seva etapa al capdavant de la conselleria d’Economia i Hisenda”, explica Abad. La Cecot també ha insistit en suprimir impostos com el de patrimoni, que considera confiscatori “perquè paguem sobre el ja tributat” o com el de successions, que caldria disminuir i suprimir en els relleus de les empreses amb independència de la seva dimensió per garantir i donar impuls als relleus generacionals i el manteniment de l’activitat productiva.

“I si demanem la supressió de tributs i la rebaixa de pressió fiscal per pimes i autònoms a Catalunya, tant sobre el conjunt de tributs específics com sobre els diferencials dels trams autonòmics de l’IRPF, també us diem que des de la Cecot demanem que, en paral·lel, es corregeixi ja el dèficit fiscal que arrosseguem de l’Estat vers els ciutadans i ciutadanes de Catalunya de les darreres dècades”, ha exposat Abad a Junqueras, “les dades sobre inversions, atorgaments i execucions són públiques, hi ha una infrainversió per càpita per part de l’Estat a Catalunya, i a mi em sembla que l’esforç de solidaritat que fa tota la ciutadania i empreses que estem aquí és alt i comença a ser insostenible i més en un context post pandèmia”. Un missatge que el president de la Cecot va compartir fa uns dies amb l’actual conseller d’Economia i Hisenda, Jaume Giró.

En un altre ordre de temes, els representants de la Cecot han posat l’èmfasi en la visió de reindustrialitzar l’actual model econòmic arran de l’impacte generat per la Covid-19 i equilibrar el pes que actualment ostenten els sectors vinculats al turisme. “Si pretenem reindustrialitzar el país i fer efectiva la transformació de la indústria cal una visió integral que tingui en compte tota la cadena de valor però també tota la transversalitat social i econòmica a mitjà i llarg termini. “Calen nous perfils professionals per als nous reptes que comporta la transformació digital i la transició energètica. Cal una visió integral amb un ull al curt termini i un altre a l’assoliment d’ODS 2030.”

I és segons aquesta visió integral que Oriol Alba ha traslladat al president d’ERC una situació comuna a la majoria de sectors d’activitat que representa la Cecot i que és la manca de perfils professionals tècnics, qualificats i especialitzats, així com la previsió d’una manca de relleu generacional en determinades activitats a dos anys vista. La situació, que no és nova, està duent als Gremis i Associacions a intensificar la seva demanda d’un sistema d’ensenyament i de formació professional més vinculat a la realitat empresarial. “Es dona la paradoxa que tenim moltes empreses amb dificultats per cobrir llocs de treball amb perfils qualificats, tenint la segona taxa d’atur més alta d’Europa, tenint també uns nivells d’abandonament escolar dels més alts d’Europa, i ara que sembla que hem aconseguit incrementar l’interès dels joves per l’FP, el sistema educatiu no està preparat per donar resposta”, argumenta Alba. “És contradictori que tinguem alumnes sense poder-se matricular en cicles formatius i que d’altra banda no hi hagi alumnat per cobrir l’oferta en estudis relacionats, per exemple, amb el sector tèxtil o la mecànica. Els joves no s’inscriuen a aquest tipus de formacions que tenen garantida l’entrada al món laboral actual. Ens cal una tasca important d’orientació, des dels Governs i els agents empresarials, cap a les famílies”.  Aquest és un tema que la Cecot ha compartit amb el diputat al Congrés, Joan Capdevila, qui, per via parlamentària, ha traslladat la situació als Ministeris corresponents.

* Fotografia facilitada pel Departament de premsa d’ERC: Antoni Abad, Oriol Junqueras i Oriol Alba.