La Cecot participa en el debat sobre la Renda Bàsica Universal a Cap Roig 2018

“Cal una gran concertació social i acords amb les administracions per reconduir-ho. Els estats, sols, no podran i els mercats, per si sols, tampoc ho corregiran”.
  • David Garrofé representarà la patronal catalana en la 2a Trobada d’Economia i Reptes Socials que impulsen l’Ajuntament de Palafrugell i la Fundació Bancària La Caixa, sota coordinació del director general del Cercle d’Economia.
  • Garrofé preveu que les desigualtats continuaran creixent per la progressiva desaparició de les classes mitjanes provocada per la tecnificació i la desaparició de determinats llocs treball.

El secretari general de la patronal Cecot, David Garrofé, participarà demà en el debat relatiu a possibles instruments per anar cap a un món millor i, concretament, analitzar la Renda Bàsica Universal com un d’aquests instruments. Garrofé compartirà taula amb l’economista de la UAB, Albert Recio i la membre de la Junta de l’Associació Catalana de Sociologia, Mar Joanpere. L’exposició inicial del que serà el VI debat del programa d’aquest any serà a càrrec de la sociòloga de l’UDG, Cristina Sánchez qui posarà en context el debat que està emergint, amb la sortida de la crisi, sobre la possibilitat d’instaurar una renda bàsica universal.

Des de la Cecot és un debat, el de la RBU, que fa mesos que s’està seguint amb interès per la voluntat expressada en més d’una ocasió que tenen les empreses associades en vincular generació de riquesa al territori, amb l’activitat productiva, amb processos que beneficiïn la cohesió social d’aquest territori. Segons Garrofé, “les desigualtats continuaran creixent a nivell global, fruit de la progressiva desaparició de les classes mitjanes, degut en gran mesura per la tecnificació i l’eliminació de llocs de treball, en certa mesura, substituïbles”, el representant de la Cecot afegeix que “per reconduir-ho, ens cal una gran concertació social amb acords amb les administracions. Els estats, sols, no podran i els mercats, per si sols, tampoc ho corregiran”.

Durant el debat sobre la RBU, que tindrà lloc demà a quarts de deu al Museu del Suro de Palafrugell, es donaran a conèixer les diverses particularitats d’aquest tipus de prestacions que pretenen garantir uns ingressos mínims per a qualsevol persona. A la vegada, s’aprofundirà en el sentit de cadascuna de les seves modalitats, i en la seva conveniència i sostenibilitat en els pròxims temps.

Informació addicional

II Trobada Cap Roig d’Economia i Reptes Socials: Perquè ningú es quedi pel camí | Museu del Suro. Palafrugell, 12 i 13 d’abril de 2018

Coordinador de la trobada: Jordi Alberich, director general del Cercle d’Economia

La I Trobada Cap Roig d’Economia i Reptes Socials es va celebrar el 2017 amb el títol El treball en temps de globalització i revolució tecnològica. Es va plantejar des del convenciment que ambdues dinàmiques comportaven un nou context econòmic, ple d’incerteses. Per a uns, oferia la possibilitat d’avançar cap a una societat més justa i oberta. Per contra, per a d’altres suposava una seriosa amenaça en relació amb els avenços i equilibris socials que, especialment en el món occidental, es trobaven colpits per la gravíssima crisi econòmica.

Els debats van corroborar el sentit de la convocatòria. Les possibilitats de millora són enormes i engrescadores, però si les dinàmiques globalitzadores i tecnològiques no es condueixen amb encert, una part notable de les societats occidentals pot veure seriosament malmès el seu benestar. Precisament, aquesta inquietud és la que orienta la II Trobada Cap Roig Perquè ningú es quedi pel camí.

A l’edició d’enguany s’aprofundeix sobre els instruments i les polítiques que, en el trànsit cap a un món més obert i ple d’avenços tecnològics, puguin garantir una veritable igualtat d’oportunitats i els mínims nivells de benestar pels col·lectius més amenaçats. A la vegada, aquesta aproximació més específica s’acompanya d’una mirada adreçada a respondre una qüestió fonamental: Què s’entén per una societat justa? Quines fórmules es podrien o s’haurien d’aplicar per tal d’instaurar-la? El salari mínim i la renda bàsica universal assenyalen un possible camí?