Notes de Premsa

Mantenir els contactes internacionals: seixanta trobades virtuals d'empreses catalanes amb delegats comercials a diferents països durant l'Estat d'Alarma

El Centre Metal·lúrgic, la Unió Empresarial Metal·lúrgica i la Unió Patronal Metal·lúrgica, amb el suport d’ACCIO, han adaptat i facilitat eines d’acompanyament a les empreses, durant els mesos d’Estat d’Alarma per COVID-19, perquè aquestes poguessin mantenir els contactes internacionals.
  • Entitats empresarials catalanes han adaptat les accions de Promoció Internacional de 2020 al context post COVID-19
  • Campanera: “Viatjar fins ara no era una opció, així que estem animant les empreses a presentar ofertes en mercats internacionals ja que la tecnologia està apropant el contacte, facilitant la relació i sobre tot proporcionant un tracte igualitari de tots els competidors davant d’un mateix client”.
  • Les entitats han promogut seixanta trobades virtuals d’empreses catalanes amb delegats comercials a diferents països, webinars sobre internacionalització i mercats exteriors amb tres-cents participants, i estan transformant les Missions Comercials a format virtual. La primera serà per al mercat de Perú a finals de juliol.

L’impacte de la COVID-19 sobre l’activitat comercial ha estat considerable tenint en compte el tancament de fronteres, les restriccions del tràfic marítim amb Xina, el tancament dels espais aeris i el confinament total de la població. Tanmateix, hi ha hagut activitat comercial internacional en sectors com el mèdic-sanitari i, en el cas del sector metal·lúrgic, la producció s’ha vist reduïda però en la major part de casos s’ha pogut mantenir certa activitat.

En aquest context, i tenint en compte que arrel de la crisi del 2008 una part important del teixit empresarial català està focalitzat a mercats exteriors, les entitats empresarials que impulsen el Pla de Promoció de la Internacionalització – Pla Metall, han dut a terme un seguit d’accions per mantenir l’activitat internacional i ajudar a les empreses a establir relacions comercials o acompanyar-les en el plantejament de processos d’internacionalització, sobre tot en el cas de les pimes, amb el suport d’ACCIÓ.

Durant els mesos de confinament, les entitats han adaptat part de les seves accions per al 2020 a nous canals, donant peu a una transformació digital de tasques que fins ara només es concebien de manera presencial com ho poden ser les missions comercials per la recerca de nous mercats a països emergents o altres països.

Un dels efectes de la pandèmia ha estat la manera de relacionar-nos que s’ha vist afectada però no interrompuda, i els contactes que abans realitzàvem de manera presencial els estem traslladant a contactes virtuals. En l’àmbit de la internacionalització passa exactament el mateix, i és per això que s’està redefinint la manera de relacionar-nos a nivell mundial.

“La capacitat de reinvenció de les empreses és molt gran, i ho hem vist amb moltes empreses que han canviat els seus productes adaptant-los a les noves necessitats especialment en el món sanitari i de protecció”, afirma Josep Maria Campanera, assessor en comerç internacional del Pla Metall qui continua explicant que “les entitats que donem servei de promoció internacional a les empreses hem fet el mateix; adaptar-se a les necessitats canviants de les empreses en cada moment, facilitant eines d’acompanyament per a afavorir que es mantinguin els contactes internacionals”.

60 trobades virtuals d’empreses amb delegats comercials

La pandèmia de la Covid-19 ha deixat en suspens el calendari d'esdeveniments internacionals de promoció en tots els sectors d'activitat. Tanmateix, l’activitat internacional continua i les empreses necessiten informació directa i poder fer gestions en els seus mercats d'interès. Tenint en compte aquesta necessitat, les entitats de Pla Metall, han aconseguit dur a terme i acordar seixanta reunions virtuals entre empreses catalanes i delegats comercials que les entitats tenen a 26 països com són Alemanya, Aràbia, Bèlgica, Brasil, Camerun, Canadà, Colòmbia, Costa d’Ivori, Cuba, Rep. Dominicana, Rússia, Senegal, Sudàfrica, Tunísia, Xile o Xina. Aquesta tasca suposa un servei de valor que ofereix a les empreses fins a tres contactes virtuals de mitja hora, i sense cost per elles, amb els delegats comercials.

Mitjançant aquestes trobades amb delegats comercials, les empreses obtenen informació contrastada des del país sobre la situació del mercat a través dels experts i poden realitzar una selecció contrastada d’agents, distribuïdors o importadors del seu producte en els mercats escollits. I també poden realitzar entrevistes virtuals amb els contactes seleccionats per a l'empresa.

Mesos per redefinir estratègies d’internacionalització

D’altra banda, el confinament ha ofert la possibilitat i el temps necessari perquè 300 persones del departament d’exportació de les empreses participessin en un cicle de 10 webinars que les entitats del Pla Metall han organitzat per actualitzar conceptes, resoldre dubtes i validar o redefinir estratègies d’internacionalització.

Virtualització de les missions comercials

La tercera acció de les entitats del Pla Metall ha estat l’adaptació dels programes de les missions comercials previstes per aquest 2020 a format virtual i facilitar els contactes comercials per introduir productes i serveis catalans a altres mercats.

Arran de la impossibilitat temporal de realitzar els viatges de forma presencial, les entitats han proposat la realització d’una agenda de contactes de manera virtual a traves d’un sistema de videoconferències, organitzades a través dels delegats. La primera d’aquestes missions comercials virtuals es durà a terme del 20 al 24 de juliol a Perú, mitjançant el delegat a Lima i en reunions per videoconferència a la tarda ja que cal tenir en compte les diferències horàries. Les empreses participants podran obtenir gran part dels serveis que ja obtenien de manera presencial com ara la informació sobre el mercat de destí, estudis de mercat disponibles, estadístiques de comerç exterior personalitzades pels productes de l’empresa, l’agenda individualitzada elaborada pel delegat en destí, planificació de les reunions i, molt important, la monitorització i moderació de les videoconferències i les accions de seguiment.

“Sabem que els rècords d’exportacions que havíem assolit a Catalunya fins abans de la crisi sanitària de la COVID-19 enguany no es recuperaran, tanmateix les entitats empresarials que ens dediquem a donar suport a la internacionalització creiem necessari mantenir l’activitat. Adaptant-la, sense viatjar, però generant contacte i restablint relacions comercials perquè les empreses es mantinguin ja que hem de pensar que la resta de competidors a altres països han tingut limitacions similars i no s’han quedat quietes”, exposa Campanera. “Per moltes, aquest confinament, ha servit per redefinir, replantejar, reorientar negoci, mercats i comercialització. Hem d’ajudar les nostre empreses a ser competitives i que estiguin al mateix nivell d’oportunitats que la resta de països”.

El Programa de Promoció de la Internacionalització

L’objectiu del PPI, sota el nom Plametall, és donar serveis d’assessorament, promoció i acompanyament en el procés d’internacionalització a les empreses catalanes del sector del metall. Està liderada per el Centre Metal·lúrgic, la Unió Empresarial Metal·lúrgica, adherida a la patronal Cecot, i la Unió Patronal Metal·lúrgica junt amb quinze entitats empresarials més.

SERVEIS DESTACATS: