La xarxa d’entitats, tècnics i organitzacions que conformen Reempresa celebren al Palau de Pedralbes la fita de 1.770 reempreses en set anys.

La taxa de supervivència de les empreses transmeses des del 2011 a través del servei és del 87,5%. Els sectors serveis i indústria són els que mostren una taxa de supervivència més elevada.
  • El Centre de Reempresa de Catalunya obre una nova línia de treball fins el 2020 destinada a ajudar a les reempreses a créixer, guanyar dimensió i consolidar-se.

• Des de la seva posada en funcionament, el 91% de les persones que han reemprès un negoci mitjançant el Centre de Reempresa de Catalunya han mantingut o incrementat el nombre de treballadors en plantilla, arribant a salvaguardar més de 5.100 llocs de treball.

El Palau de Pedralbes ha acollit aquest vespre un acte organitzat pel Centre de Reempresa de Catalunya per celebrar l’èxit dels resultats de la seva gestió en el foment de les empreses i la iniciativa empresarial, en la salvaguarda del teixit empresarial del país i en la lluita contra l’atur.

En set anys d’activitat, Reempresa ha intermediat processos de transmissió empresarial donant continuïtat a 1.770 empreses a Catalunya, generant una inversió induïda de més de 80 milions d’euros i, el que encara és més important, salvaguardant més de 5.100 llocs de treball.

“Els resultats de Reempresa són el fruit d’un èxit col·lectiu, de cooperació publicoprivada i amb un entramat de tècnics, professionals, organitzacions i institucions que han entès que aquest era un bon instrument per mantenir i dinamitzar l’activitat empresarial dels territoris”, ha afirmat Antoni Abad, president de Cecot i del Centre de Reempresa de Catalunya, durant la presentació de resultats.

L’acte ha estat presidit pel vicepresident de la Generalitat i conseller d’Economia i Hisenda, Pere Aragonés qui ha destactat que “Catalunya és un país de petites i mitjanes empreses. Cal recordar-ho de tant en tant, i especialment en actes com aquest. L’elevat vigor de l’economia catalana, que l’any passat va créixer un 3,4% i manté una previsió de tancar el 2018 amb un increment del 2,9%, depèn en molt bona part d’aquesta activitat empresarial. Per això, l’existència d’un servei com el de Reempresa és molt important. Molt rellevant per mantenir la cohesió d’aquest teixit empresarial i la continuïtat dels negocis. Aconseguir que les empreses no tanquin és cabdal. I molts emprenedors i empresaris no sabien on anar quan buscaven un relleu per al seu negoci. El servei de Reempresa va omplir aquest buit”.

La consellera d’Empresa i Coneixement, M. Àngels Chacón ha estat l’encarregada de donar la benvinguda als assistents i ha destacat que “iniciatives com  aquesta ens fan grans com a país; cada any a Europa es perden centenars de milers de llocs de treball per problemes amb el traspàs d'empreses i, amb projectes com el de Reempresa, donem resposta a un problema i allarguem la vida de les petites i mitjanes empreses que funcionen. Ser reemprenedor també és una opció”. Segons Chacón aquesta “és la combinació perfecta per a un manteniment sostenible de la nostra societat, treballant des de la continuïtat de l’èxit empresarial, i el que és més important, preservant llocs de treball, generant inversió i consolidant el creixement de Catalunya sense necessitat de crear de nou”.  La consellera d’Empresa i Coneixement ha recordat que “des del govern i amb coordinació amb tots els agents econòmics i socials ens emplacem a treballar per adaptar el sector a la transformació econòmica, posant especial èmfasi a l’aposta ferma i incondicional a l’era tecnològica.”

A l’acte han pres especial rellevància els testimonis vivencials dels cedents i els reemprenedors de les empreses: Sidemsa (Rubí) dedicada a la comercialització i fabricació de maquinària i equips de manipulació i elevació; Cafès i xocolates Eulàlia (Molins de Rei), una parada de mercat de venda de productes alimentaris selectes, cafès a granel, tes, xocolates, aperitius; Pedro Esports (el Prat de Llobregat) comerç de roba d’esport molt emblemàtic de la població; Winfor (Barcelona), dedicat a solucions informàtiques de desenvolupament de software, gestió de sistemes i consultoria amb que el reemprenedor ha assolit el creixement per la via de l’adquisició d’empreses mitjançant la Reempresa; Conex Center (Terrassa), dedicada a la venda al detall de productes informàtics i material d’oficina.

Supervivència i creixement empresarial de la reempresa d’empreses

Albert Colomer, director d’Autoocupació i del Centre de Reempresa de Catalunya,  ha reiterat l’impacte positiu que la Reempresa ha exercit en el foment i la iniciativa empresarial al nostre país i la importància de consolidar les empreses i ajudar-les a guanyar en dimensió i enfortir-les.

“A partir d’ara, a Reempresa es treballarà no només per mantenir el ritme de d’operacions de compra-venda actual sinó que posarem a l’abast dels reemprenedors els recursos necessaris per ajudar-los a créixer i consolidar-se”, ha afirmat Colomer. Aquesta serà una de les línies de treball del Centre de Reempresa de Catalunya fins el 2020, cercar els recursos necessaris per a cada cas i donar suport a la professionalització de les noves gerències.

En aquest sentit, i amb la voluntat de saber quin ha estat el desenvolupament de les reempreses un cop tancada l’operació de cessió, el Centre de Reempresa de Catalunya ha fet un seguiment entre les persones que han reemprès un negoci, des del 2011.

Dels resultats obtinguts destaca el fet que el 87,56% dels reemprenedors/es afirmen mantenir l’empresa en funcionament i un 5% l’han tornat a vendre. La supervivència és elevada en tots els sectors, tot i que en el sector serveis i industrial és superior a la mitja. En concret, el sector serveis registra una taxa de supervivència del 96% i el sector industrial del 88%.  El sector hostaler i el comercial són el que registren una taxa de supervivència més baixa, tot i que elevada igualment, però presenten taxes de revenda elevades, del 9% al sector hostaler i del 6% al sector comercial on s’observa més rotació en la titularitat de les empreses.

Respecte a l’evolució de la facturació de les empreses, l’informe mostra que un 76% han mantingut o fet créixer la facturació de l’empresa després de la seva compra i un 22% d’aquests afirma que ho ha fet en més d’un 20%. Els enquestats consideren que els principals factors d’aquest creixement després de la compra de l’empresa és el degut al perfil del propi reemprenedor (60%), el seu coneixement i experiència en el sector, bons contactes, etc., així com el passat de l’empresa (51%), és a dir, la bona reputació, el nom de la marca i la clientela consolidada.

Un element en comú a tots els reemprenedors que han incrementat facturació és que en un 82% dels casos han implementat noves eines de comunicació, màrqueting i vendes després de comprar l’empresa i que no utilitzava l’antic empresari. L’ús de les xarxes socials (62%), o la creació d’una pàgina web (45%) són les més implementades. I en quant a implementació d’innovacions, les més destacades són el 62% que s’han centrat en innovació de producte o de servei, un 44% en millores organitzatives, un 40% en millores comercials i un 37% en millores tecnològiques.

Accediu a l'informe complert aquí.

Informació corporativa

Reempresa es va posar en marxa el juny de l’any 2011 de la mà de la patronal catalana Cecot, de la Fundació Autoocupació i està finançat per la Generalitat de Catalunya i el fons FEDER europeu.

La Reempresa és un model d’emprenedoria i de creixement empresarial, pel qual un nou emprenedor – reemprenedor - pren el testimoni en la gestió d’una empresa ja existent, comprant-la en la seva totalitat per continuar l’activitat, salvaguardant d’aquesta manera el patrimoni empresarial individual i col·lectiu, per a fer-la créixer, sense haver de passar per la fase de crear-la.

El mecanisme possibilita la compra dels actius i passius d’una empresa existent al seu anterior propietari o propietaris- cedents-  mantenint l’activitat, els llocs de treball i el ritme de funcionament habitual sense entrebancs per l’entorn empresarial proper.

El reemprenedor aporta a l’empresa una renovadora línia d’actuació i els mitjans necessaris per la millora i reorientació del negoci, que parteix d’una situació millor objectivament que la de la possible creació de nou.

Aquest relleu evita la pèrdua de capital econòmic i de coneixement especialitzat, a més de tants actius intangibles, com els contactes o la posició de mercat, inclosos els hàbits de compra dels clients,  que porten a la devaluació dels actius tangibles. Evita també la desaparició de llocs de treball i la disminució dels creixement econòmic, factors que, avui encara més, convé protegir i fomentar.