Reempresa arriba a 2021 evitant el tancament de 3.000 pimes catalanes

La iniciativa, fundada per la patronal Cecot i Autoocupació, posa en contacte a persones que volen vendre una empresa amb emprenedors i emprenedores disposades a agafar-ne el relleu.

Terrassa, 20 de gener del 2020. Reempresa, el mercat de compravenda de petites i mitjanes empreses de Catalunya, una iniciativa que van posar en marxa la patronal Cecot i Autoocupació l’any 2011, ha assolit a principis d’aquest mes de gener les 3.000 reempreses d’èxit. Aquests casos d’èxit han generat una inversió induïda de més de 138M d’euros i han evitat la pèrdua de més de 8.200 llocs de treball a Catalunya.

El Centre de Reempresa de Catalunya treballa amb més de 100 entitats i institucions per fomentar la transmissió d’empreses i mantenir viu el teixit empresarial del nostre país. Així doncs, la Generalitat de Catalunya, les diputacions de Barcelona, Girona o Tarragona, GlobaLleida, CaixaBank Foment del Treball o el Consell General de Cambres de Catalunya, entre d’altres associacions i col·legis professionals, aposten per aquest projecte innovador, que va ser reconegut per la Comissió Europea l’any 2017 amb el Premi Europeu de Promoció Empresarial com a una política innovadora per promoure el creixement de les empreses. Aquest servei posa en contacte a persones que volen vendre una empresa amb emprenedors i emprenedores disposades a agafar-ne el relleu.

Antoni Abad, president de la Cecot i del Centre de Reempresa de Catalunya, destaca que “assolir aquesta xifra de casos d’èxit és molt important i ens anima a seguir apostant per un projecte que en moments com els que estem vivint es converteix en una eina més útil i necessària que mai”.

Per Abad, “l’èxit d’aquest servei rau en la gran tasca que duen a terme els més de 80 punts d’atenció que Reempresa té a Catalunya” i també “de la feina que fan cadascun dels tècnics i tècniques i tots els nostres col·laboradors” per tal d’evitar el tancament d’empreses. “Des d’una indústria fins a un petit forn de pa i des de negocis de l’àrea metropolitana fins a la comarca més petita” destaca el president de Cecot.

Només durant el 2020, i en plena pandèmia de la COVID-19, el Centre de Reempresa de Catalunya va evitar el tancament de més de 330 negocis. Segons Abad, “són unes xifres positives tenint en compte el moment” i tot i que representen una reducció en comparació amb els casos d’èxit registrats el 2019 “estem parlant que durant el 2020 hem salvat prop d’una empresa al dia a Catalunya”.

Abad destaca que “Reempresa es consolida com un programa d’oportunitats que converteix el relleu empresarial en un nou impuls i ocasió per a noves persones emprenedores”.

Empreses del sector comerç, les més demandades

Segons dades del Centre de Reempresa, un 33,6% dels negocis venuts a través del servei són del sector comerç seguit dels negocis del sector hostaler que representen el 32.2% del total de reempreses d’èxit. Les empreses del sector serveis representen un 27.1% del total de transaccions seguit de la indústria (5%) i la construcció (1.6%). El 0,5% restant, corresponen a negocis del sector agropecuari.

Un 45% dels emprenedors, en situació d’atur

Un 45% de les persones que han comprat una empresa a través del Centre de Reempresa de Catalunya es trobaven en situació d’atur. Així doncs, aquesta eina de transmissió empresarial s’ha convertit en els últims anys en un mecanisme perquè persones desocupades puguin autoocupar-se  adquirint un negoci que ja funciona i mantenir els llocs de treball que l’empresa ja tenia.

En aquest sentit, la Cecot i el Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) treballen junts des del 2016 per poder atendre a persones que es troben en aquesta situació laboral a través de les oficines que el SOC té a tot el país.

El preu mig de venda: entre els 34.000 i els 155.000 euros

Segons Reempresa, el preu mig de venda dels negocis és d’entre 33.887€ en empreses del sector comerç, 34.640€ en negocis de l’hostaleria, 49.000€ en empreses de serveis, 109.300€ en empreses del sector de la construcció i de les reformes i 156.500 en empreses industrials.

Un 30,5% de les persones que venen el seu negoci ho fan per jubilació

Entre els principals motius de venda dels negocis, Reempresa destaca que la jubilació és el motiu del 30,5% dels casos d’èxit seguit dels motius personals (12,48%), canvi de professió (12,2%) o per motius de salut, en un 7,7% dels casos.