La Cecot insisteix que la prioritat d’un nou marc laboral passa per salvaguardar els llocs de treball i reivindica un Codi del Treball

Si bé és cert que la derogació de la reforma laboral de 2012 és una proposta recolzada per diferents formacions polítiques al Congrés, des de la Cecot es considera que en el marc de les negociacions relatives a reformes estructurals, la política no pot dissociar-se de cap manera de la realitat social i deixar de comptar amb els qui seran els actors principals en la seva aplicació.
  • Comptem amb un marc de regulació i relacions laborals caduc, basat en un model conceptual de fa més de quaranta anys que s’ha demostrat disfuncional i del que no es pot culpar a empreses o a treballadors.

Davant la proposta del Govern a l’hora de plantejar la reforma laboral, la Cecot coincideix amb la visió de Foment del Treball en que les negociacions han d’anar dirigides a passar per tràmit parlamentari, és a dir, per la via d’un Avantprojecte de Llei i des de la Cecot s’insisteix que aquesta reforma ha d’aportar més flexibilitat i adaptació a les empreses i autònoms, així com adequar les despeses.

I és que l’actual marc laboral que s’està demostrant poc efectiu en els darrers anys i un fre a la salvaguarda dels llocs de treball, per això ja fa anys que la Cecot defensa la derogació de l’Estatut dels Treballadors i aposta per elaborar, juntament amb els agents socials, un Codi del Treball que reguli els llocs de treball. L’entitat considera que l’actual text va conceptualitzar-se en un context d’incipient democràcia però després de 40 anys ara ja és disfuncional i no encaixa amb les necessitats actuals.

L’estructura de modificacions que proposa el Govern està basada en l’estructura del model clàssic, per tant no aporta cap novetat i ens ha sorprès el poc coratge polític que està tenint el Govern per anar més enllà i aprofitar per fer una veritable reforma laboral. El que és més greu, no s’estan posant les bases que necessiten les empreses per poder generar la creació d’ocupació estable i de futur.

Detectem un autisme sobre la real situació dels mercats i hauríem d’anar cap a un model de relacions laborals diferents del que tenim, fruit de la Transició. La Cecot considera que cal derogar l’Estatut dels Treballadors i consensuar un Codi del Treball que es centri en regular els llocs de treball més que els drets i deures dels treballadors. “Entenem que en el nou model conceptual ha de prevaldre la salvaguarda dels llocs de treball perquè, de què serveix tenir regulada una llarga llista de drets i deures, si la llista de persones a l’atur és insostenible?”. L’Estatut dels Treballadors, en perspectiva, s’ha demostrat erroni conceptualment i ha esdevingut disfuncional, fruit del marc de regulació i relacions laborals que tenim i no pas per culpa d’empresaris o treballadors. Els darrers anys Espanya ha demostrat ser el país europeu amb més capacitat de creixement però alhora, també s’ha demostrat ser el país amb major índex de destrucció d’ocupació de la Unió Europea, actualment continua liderant l’atur entre els vit-i-set amb el 16,1% de tassa d’atur mentre que a l’eurozona es va situar en el 8,3% el mes de febrer.

Aquesta reforma no farà sortir a Espanya de la posició 160 de països amb més dificultats de contractació del Doing Business del Banc Mundial si no compta amb una voluntat de canvi profund mitjançant diàleg social i en un sentit ampli.

En el fons, sempre és la mateixa reivindicació, diàleg i pressa de decisions havent tingut en compte les exposicions de totes les parts que es veuran afectades, d’una o altra manera, amb l’aplicació de les resolucions.