La Cecot i el Departament de Salut posen en marxa el primer pla pilot de cribratges massius per empreses i autònoms

L’abast del projecte contempla les 521.000 persones treballadores al Vallès i les 27.000 empreses ubicades al territori.
  • Aliança publicoprivada per impulsar la corresponsabilitat d’empreses i plantilles amb la salut pública i la lluita contra la Covid-19. La patronal Cecot i el Departament de Salut posen en marxa un model de participació massiva d’empreses amb l’objectiu de millorar la salut pública a través de la generació de la cultura preventiva.
  • La base del model es fonamenta en la formació i capacitació de personal intern, una plataforma digital des d’on traçar els resultats dels cribratges massius i una sistemàtica de diversos Test d’Antígens Ràpids per a cada persona treballadora durant deu setmanes amb l’objectiu de trencar les possibles cadenes de contagi tant a l’àmbit laboral com familiar.

La patronal Cecot i el Departament de Salut de la Generalitat han arribat a un compromís de cooperació per evitar la propagació de la COVID-19 i trencar les cadenes de transmissió a les empreses ubicades al Vallès. Mitjançant un projecte de participació massiva d’empreses i amb el suport i monitoratge de Prevint, les entitats definiran un model que pretén corresponsabilitzar empreses i persones treballadores amb el sistema de salut pública a través de la generació de la cultura preventiva.

Aquesta tarda Antoni Abad, president de la Cecot, Marc Ramentol, secretari general del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya i Josep Goberna, director general de Prevint han presentat en roda de premsa un projecte pilot perquè les empreses del Vallès integrin un pla de cribratges massius durant un període de 10 setmanes. L’entitat ha habilitat el web https://testcovid.cecot.org/ per tal d’informar les empreses i posar en marxa el servei de cribratges a partir d’avui.

L’abast d’aquest projecte pilot té en compte les persones autònomes i totes les persones treballadores de les 27.000 empreses ubicades al Vallès que s’hi vulguin adherir a partir d’ara, en aquest sentit la Cecot preveu la participació com a mínim del 10% d’empreses i persones treballadores al Vallès, és a dir, unes dues mil d’aquestes empreses i uns 52.000 treballadors/es, de les 521.000 persones treballadores que hi ha al territori, tant autònoms com per compte aliena.

Davant d’una nova possible onada de contagis i en paral·lel al desenvolupament del programa de vacunació per la Covid-19, la Cecot vol ajudar a les empreses a poder mantenir la seva activitat productiva i, en conseqüència, els llocs de treball al Vallès. Una inquietud que també han expressat entitats de representació empresarial com CIESC amb seu a Sabadell i UEI amb seu a Granollers i que ja formen part del projecte de Test Ràpids d’Antígens al Vallès.

L’objectiu de l’acció és fer una passa més en els cribratges massius als centres de treball i incorporar una metodologia i una sistemàtica dins les accions habituals de vigilància de la salut a les empreses. “Volem integrar els test ràpids d’antígens i la detecció precoç dins dels programes de vigilància de la salut que realitzen les empreses, mentre duri la pandèmia”, explica Antoni Abad, president de la Cecot. Des de la Cecot es considera que no té sentit fer passar un test a tota una plantilla un dia puntual, actuar en funció dels casos aplicant els protocols dels Serveis de Prevenció i esperar que no es produeixi un contagi els dies posteriors. “El que té sentit és que es faci un seguiment durant un període ampli de temps, reiterar els tests cada quinze dies o tres setmanes, per poder mantenir l’activitat productiva, organitzar les tasques amb més certeses i planificar produccions minimitzant el risc de contagi dels equips de treball i vetllant per la salut no només de les persones treballadores sinó també del seu entorn familiar immediat”, afirma Abad.

Ramentol afirma que “el 80% dels determinants de la salut es trobem fora de l’àmbit sanitari. Per tant, hi ha forta incidència dels àmbits socials, laborals, etc. Aquesta proactivitat que caracteritza el nostre teixit empresarial, buscant sinèrgies entre economia i salut  i posant-se a disposició del criteri de l’autoritat sanitària és una de les millors notícies que podem donar aquest any”, i continua, “el projecte que impulsa Cecot és la primera concreció evident diàleg social que vam impulsar des del Consell de Relacions Laborals. La Cecot ha definit la primera gran concreció del protocol que dibuixa el camí del que considerem que és la contribució del teixit empresarial a la lluita contra la Covid”.

El que pretenen la Cecot i el Departament de Salut és:

·       Minimitzar el tancament de centres de treball, negocis o l’aturada de línies de producció per l’absentisme laboral derivat de l’impacte de la COVID-19.

·       Detectar i gestionar de manera precoç, casos asimptomàtics.

·       Evitar la propagació del virus en l’àmbit laboral i en el familiar de les persones treballadores.

·       Identificar i notificar brots de manera precoç i trencar les cadenes de transmissió en l’àmbit laboral i comunitari.

·       Afavorir l’acompliment de totes les mesures eficaces per controlar la COVID-19 en l’àmbit laboral (ús permanent de mascareta, distanciament, neteja de mans i ventilació).

·       Reduir la incidència de la COVID-19 en la comunitat i a l’economia productiva.

Per assolir aquest objectius, la Cecot, de la mà de Prevint, promourà la implementació d’un pla de cribratges massius a les empreses interessades durant un període de 10 setmanes, realitzant un mínim de 6 tests d’antígens per cada persona treballadora. En relació al preu, Goberna ha explicat que “malgrat no podem establir un preu per persona ara mateix per la diversitat de casuístiques de les empreses, sí podem dir que si el mercat ara mateix ofereix un test d’antígen ràpid per uns 35-40€ per persona, en aquest projecte de la Cecot el cost dels 40€ seria per tot el pla de cribratges que inclouen sis testos per persona, no només un, a banda de l’accés a la plataforma en línia, la capacitació i l’acompanyament durant deu setmanes”.

El procés a l’empresa s’estructura en quatre fases bàsiques:

1.    Formació interna. Formar i capacitar, com a Gestor/a Covid el personal intern o el personal extern que designi l’empresa per tal de dur a terme els tests i fer-ne el seguiment.

2.    Realització de tests. El Gestor/a Covid realitza els tests de forma massiva a l’empresa.

3.    Gestió de resultats. Els casos amb resultat positiu, ja tinguin símptomes o no, caldrà aïllar-los, informar al Servei de Prevenció contractat per l’empresa, fer l’estudi de contactes i documentar la informació a una plataforma en línia per tenir traçabilitat i comunicar-ho al Departament de Salut.

4.    Repetició de cribratges interns cada 15 dies de manera que cada persona treballadora faci un mínim de cinc tests en un període de deu setmanes.

“Hem de treballar per la reactivació econòmica i que les empreses mantinguin la seva activitat davant la propera onada de contagis que es preveu després de festes de Nadal, això sí, aïllant el virus i trencant les cadenes de transmissió que es pugui arribar a donar en els espais de treball que no poden realitzar teletreball”, conclou Abad.