La Cecot constitueix un consell consultiu multidisciplinar presidit per Josep Rull per activar palanques de canvi efectives en el model energètic

Josep Casas: “Hi ha un cansament instal·lat dins del teixit empresarial en relació a discursos grandiloqüents sobre la importància de la transició energètica, les quantitats ingents d’estudis, informes, propostes o contra propostes... i els anys de gestió de l’Oficina per la Transició Energètica de la Cecot ens permeten dir que l’empresariat ja n’està tip. Vol fets, necessita d’instruccions clares i exigeix ràpida execució en les tramitacions”.
  •  Podem plantejar la transformació del model energètic lligat a la descarbonització del model productiu, quan per un senzill projecte el volum de gestions administratives és tan ingent que atura les execucions més enllà dels quatre mesos?
  • La Comissió d’Energia de la Cecot neix amb la voluntat d’impulsar i proposar mesures concretes sobre les grans qüestions que afecten el sector de l’energia amb la vista posada en les necessitats de les mitjanes i petites empreses, i els reptes de la sostenibilitat.

La Cecot ha constituït una Comissió d’Energia que actua com a òrgan consultiu de la mateixa patronal i que està format per una àmplia i diversa representació de perfils professionals. Aquesta Comissió ha de permetre detectar les palanques de canvi per a una transició efectiva del mercat energètic i actuarà com a plataforma d’anàlisi i divulgació sobre tots aquells factors que poden ser determinants econòmica i socialment.

Sota la presidència de l’advocat Josep Rull, director del compromís verd de Mútua de Terrassa  i la direcció de Josep Casas, director de l’Oficina per la Transició Energètica de la Cecot, una comissió multidisciplinar de professionals i experts de diferents àmbits analitzarà i debatrà mensualment sobre les grans qüestions que afecten la transició energètica, especialment del sector empresarial, amb l’objectiu d’aportar opinió, visió i recomanacions a la política energètica i a la lluita contra el canvi climàtic a Catalunya.

“Tanmateix, només fent un cop d’ull a les persones que formen la comissió és fàcil intuir que anirem una passa o dos més enllà de l’anàlisi o la recomanació”, explica Casas, “el teixit empresarial que representem a la Cecot està cansat i avorrit de grans discursos grandiloqüents sobre la necessitat de transformacions i canvis perquè a l’hora de la veritat, quan intenten posar en marxa projectes de transició energètica, topen amb tants impediments i normativa contradictòria que acaben aturats”.

La Comissió pretén ser, d'una banda, un fòrum de reflexió estratègica sobre les grans qüestions que afecten el sector de l'energia; i, de l'altra, impulsar i proposar mesures concretes, en interlocució amb totes les administracions i agents competents, amb la vista sempre posada en les necessitats de les empreses mitjanes i petites, i el compliment dels objectius del canvi climàtic i els reptes de la sostenibilitat.

Casas reconeix que per “nosaltres és tot un honor que l’advocat i ex conseller de la Generalitat de Catalunya, Josep Rull hagi acceptat presidir aquesta Comissió ja que, a més de ser coneixedor d’un territori tan industrial com el Vallès, on els consums energètics suposen un percentatge alt dels processos productius que s’hi desenvolupen, també podrà orientar-nos i aportar el seu coneixement, generat durant la seva etapa com a Conseller de Territori i  Sostenibilitat, sobre els criteris i processos establerts per l’administració pública a l’hora de prendre decisions davant dels projectes i reptes territorials en matèria energètica. Si som capaços des del món de l’empresa entendre la visió i els mecanismes per la presa de decisió de les administracions, serem capaços d’explicar-nos millor davant de les administracions i traslladar de manera més efectiva les necessitats del nostre teixit productiu”.

Durant la reunió de constitució de la Comissió, a la que també hi han participat el president de la Cecot Antoni Abad i el secretari general, Oriol Alba, Josep Rull ha expressat que “la Cecot sempre ha estat una entitat que s’ha caracteritzat per pensar en gran i per tenir una visió àmplia i de país. El debat de les renovables no és un element perifèric, és un element estructural i un dels reptes més importants al que ens enfrontarem com a societat els propers trenta anys. És per això que la Cecot amb aquesta comissió vol treballar en aquest àmbit pel benefici de la mitjana i petita empresa i del conjunt de la societat”.

“Els temes que proposarem treballar d’aquí a la propera reunió són els relacionats amb la desburocratització i les normatives europees pendents de transposar. L’objectiu serà fer una cartografia de l’àmbit normatiu i de la tramitació, per detectar els principals obstacles i les principals prioritats per definir que li hem de proposar a l’administració que faci per resoldre-ho”, conclou Casas.

Composició de la Comissió d’Energia de la Cecot

Josep Rull, advocat, exconseller de Territori i Sostenibilitat i president de la Comissió; Manel Torrent a títol particular; Pere Soria, responsable de desenvolupament de negoci de l’empresa Circutor, SA; Esther Izquierdo i Joaquim Daura del CEEC - Clúster de l'Energia Eficient de Catalunya; Jordi Serra del CBC - Clúster Bioenergia Catalunya; Oriol Xalabarder CEO de l’empresa Electra Caldense, SA; Maria Buhigas, experta en estratègia urbana de l’empresa Urban Facts; Josep Mª Serena expert en medi ambient i energia; Carmen Gimeno i Irene Bartol sòcies del despatx professional Verdia Legal, SLP; David Garrofé de l’empresa Binillum, SL; Carles Vidal de l’empresa The Energy House Group, S.L i Josep Casas, director de l’Oficina per a la Transició Energètica de la Cecot.