L'increment de cotitzacions que proposa el Govern impactarà negativament sobre la competitivitat de les empreses i la creació d'ocupació

El Govern preveu pujar la base màxima de cotització dels salaris l'any 2019 per poder equilibrar el sistema de la seguretat social i finançar les pensions.
  • A criteri de la Cecot, incrementar les cotitzacions en aquests moments suposa encarir els costos laborals de les empreses afectant directament a la seva competitivitat. No és la millor estratègia per a la creació d'ocupació, per a la inversió o per poder competir en mercats internacionals.
  • En lloc d'actuar sobre les causes que provoquen el dèficit de la Seguretat Social i intentar resoldre un problema estructural, l'increment de cotitzacions suposa la solució fàcil que no deixa de ser una manera de redistribuir la renda.
  • Empreses i treballadors van a pagar més però no van a rebre ni més, ni millor servei, per la qual cosa es perd la correlació entre cotització/prestació convertint la proposta en un impost que grava el treball.

La setmana passada el Govern va anunciar la seva intenció d'incrementar les bases mínimes i màximes de cotització social amb la previsió de recaptar 1.100 milions addicionals per finançar les pensions. Segons la portaveu del Govern es tracta d'una proposta que, una vegada treballada, s'entrarà a debat en el Pacte de Toledo i en la taula de diàleg social.

Des del punt de vista empresarial, la proposta del Govern d'incrementar cotitzacions entre un 10 i un 12% per 2019 suposa un augment dels costos salarials impactant directament sobre l'activitat empresarial, tenint en compte que encara estem en un moment econòmicament delicat, per la complexitat i incertesa de l'entorn. Si entenem que la finalitat de les cotitzacions són el finançament de les prestacions de la Seguretat Social, es fa indispensable trobar solucions integrals del sistema i no pegats o propostes parcials.

Destopar les bases de cotització quan les prestacions estan topades només es pot llegir en clau recaptatòria perquè perd la lògica de correlació per a la millora de la prestació o del propi sistema. Si el problema real és el dèficit del sistema de la Seguretat Social, la Cecot no creu que la solució passi per incrementar les cotitzacions d'una part dels treballadors ja que això suposaria redistribuir les rendes mitjançant cotitzacions en lloc de fer-ho per la via impositiva, amb el que la proposta del Govern es podria entendre com un impost que gravaria el treball.

És important recordar que el Pacte de Toledo encara no ha arribat ni a conclusions, ni ha obtingut consens en relació amb el sistema de les pensions. Fins que això no arribi qualsevol mesura temporal no ajudarà a arreglar el problema, ja que l'efecte que solen tenir els pegats és simplement ralentir la definició i implementació de les mesures estructurals necessàries.